tech

We zitten veel minder lang op Facebook en dat vindt het platform eigenlijk niet zo erg

We zitten veel minder lang op Facebook en dat vindt het platform eigenlijk niet zo erg

We spenderen allemaal véél minder tijd op Facebook: opgeteld zo’n 50 miljoen uur per dag minder. Dat vindt Facebook zelf niet zo erg: het platform wil juist meer kwaliteit in ons contact zien.

| Pim Prins

En ondanks het minder aantal uren, ziet het social media-bedrijf zijn kans schoon om nóg meer geld aan ons te verdienen.

Lees ook
Pas op je woorden: Facebook schorst vrouwen die mannen uitschelden

Aandeelhouders
Facebook heeft zijn kwartaalcijfers gepubliceerd en daaruit blijkt dus dat we dagelijks 50 miljoen uur minder op het platform besteden. Daartegenover steeg de omzet het afgelopen kwartaal wel met maar liefst 47 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Viral video’s
De reden voor de daling in het aantal gebruiks-uren is volgens Facebook te wijten aan viral video’s die minder prominent in onze tijdlijnen verschijnen. Afgelopen jaar heeft Facebook dan ook aangekondigd meer te willen inzetten op de relatie tussen ons en onze vrienden. De nieuwe algoritmes die daarvoor moeten zorgen zijn deels ingegeven door de kritiek die Facebook kreeg omdat het een platform zou zijn voor nepnieuws over de Amerikaanse verkiezingen.

Kwaliteit van relaties
Facebook gaat je nu dus meer berichten laten zien van je vrienden, die voorrang krijgen op berichten van nieuwsorganisaties en bedrijven. Mark Zuckerberg lijkt er daarom ook niet wakker van te liggen dat we minder op Facebook doorbrengen. ‘Laat ik duidelijk zijn: ons doel is nooit geweest dat mensen zo lang mogelijk op Facebook doorbrengen. Ons doel is de kwaliteit van de gesprekken en relaties’, aldus de Facebook-topman in een bericht op zijn eigen platform.

Reclame
Het sociale medium wil zich meer focussen op reclame die bij ons op de tijdlijn verschijnt. Advertenties in de zogenaamde ‘stories’ op zowel Facebook als Instagram leveren het bedrijf namelijk 43% meer inkomsten op. Daarmee zou de kwaliteit van reclame ook zijn gestegen, aldus topvrouw Sheryl Sandberg, volgens de Volkskrant.

Cabaretier Carolien Borgers heeft een héle duidelijke mening over relaties op Facebook, althans… specifiek over stelletjes met een gedeeld account: ‘Bah.’

NIEUWS | BUITENLAND | TECH

Bron: Facebook Mark Zuckerberg | Foto: Pexels

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer tech

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser