nieuws

Dansdocent Saskia heeft één miljard (!) views op YouTube: 'Ik wist niks van abonneren'

Het is wat: deel je een dansvideo op YouTube omdat het ‘gewoon leuk is’, heb je binnen een paar jaar 1.000.000.000 views op je video’s. Ja, da’s één miljard inderdaad. Het is Saskia en haar leerlingen nét overkomen.

| Yara Mureau

“Nu krijg ik filmpjes uit China opgestuurd van mensen die mijn choreografie doen”, vertelt ze als we haar opbellen.

Dansschool

Saskia heeft een eigen dansschool en vond het leuk om samen met haar team wat video’s te delen. Ze heeft al zeventien jaar een eigen dansschool en is drie jaar geleden samen met haar team begonnen met video’s op YouTube zetten. “Dat deed ik eigenlijk omdat ik het gewoon leuk vond en omdat ik een tweede locatie van mijn dansschool opende. Ik wilde gewoon laten zien wat we deden in de sportlessen”, vertelt Saskia. Ze maakt haar video’s niet alleen, dat doet ze samen met haar team van docenten en danseressen. “Dat eerste filmpje ging ineens heel hard en toen dachten we: hé, wat grappig, laten we er nog meer opzetten.” Voor ze het wist had ze duizenden abonnees op haar YouTube-kanaal. Inmiddels zijn dat er vier miljoen. “Ik wist niet eens dat dat kon.”

Saskia (midden foto) en haar dansers.

‘Makkelijke’ dansjes

Waarom haar video’s het zo goed doen, denkt Saskia wel te weten. “Op YouTube zie je veel dansers die ontzettend goed zijn en dingen doen die niemand kan. Waar je alleen naar kan kijken zeg maar. Maar wij zetten filmpjes erop met makkelijke dansjes, die iédereen kan doen.” Hoe ze die filmpjes in elkaar zet? “Tot een halfjaar geleden filmde ik alles gewoon met mijn iPhone. Inmiddels heb ik twee camera’s en die zet ik neer in de dansschool. Maar het editen doe ik zelf, ik heb het mezelf aangeleerd en ik word er steeds handiger in.”

Miljard

Inmiddels hebben Saskia en haar danseressen de 1.000.000.000 views aangetikt op YouTube. Ze worden dan ook overgoten met aandacht. “We zagen de views ineens oplopen tot 900 miljoen, dan weet je dus dat je die één miljard gaat bereiken.” En wat ze daarvan vindt? “Het is gewoon superleuk. Onze dansjes worden opgepakt door basisscholen, maar ook door mensen en kinderen die niet eens op dansen zitten. Ik krijg elke dag wel filmpjes opgestuurd via Instagram, Facebook of per e-mail. Soms hebben ze zelfs dezelfde kleren aan, haha.” Enne, internationaal? “Ja hoor, we zijn helemaal niet bekend in Nederland, dus dat is leuk en juist erg fijn. Ik krijg filmpjes uit China en Mexico.”

Saskia (midden foto) en haar dansers.

Toekomstdromen

Saskia vindt alle aandacht voor haar en haar team vooral heel leuk. “We hebben verschillende gesprekken lopen, waar ik natuurlijk nog niet te veel over kan zeggen. Maar alles heeft met het uitbreiden van ons YouTube-kanaal te maken. Ik heb niet echt een bepaald doel, ik wil gewoon op een leuke manier met het kanaal bezig zijn.” En een toekomst op de televisie? “Ook daar zijn we over in gesprek, maar we zien wel wat de toekomst ons brengt.”

Lees ook
We leggen uit waarom kinderen op YouTube (nog) niets te maken hebben met kinderarbeid

De grootste…

YouTube-kanalen in Nederland worden steeds populairder, naast Saskia’s Dansschoolzijn er nog meer Nederlandse kanalen die gigantisch veel abonnees en views hebben. Wij zetten ze op een rijtje:

1. Jelly

Jelly is een YouTube-kanaal waar ‘gaming-video’s’ en vlogs op worden geplaatst. Het kanaal telt ruim acht miljoen abonnees en heeft het miljard views al een tijdje bereikt, want de teller van Jelly staat op 3.142.343.295 miljard views.

2. Kwebbelkop

Kwebbelkop heeft bijna negen miljoen abonnees en plaatst ook vooral ‘gaming-video’s’. Het kanaal telt 3.272.660.798 miljard views.

3. Nikkie Tutorials

Nikkie Tutorials is het kanaal van Nikkie de Jager, die letterlijk álles van make-up weet. Haar YouTube-kanaal bestaat dan ook vooral uit video’s over make-up. Haar kanaal telt 858.024.617 views en ze heeft ruim tien miljoen abonnees.

4. Enzo Knol

Enzo Knol vlogt dagelijks over van alles. Daarnaast plaatst hij ook video’s waarop te zien is dat hij een online spel speelt. Zijn YouTube-kanaal heeft 1.681.864.760 views gehaald en Enzo heeft bijna twee miljoen abonnees.

5. StukTV

StukTV is het YouTube-kanaal van drie Nederlandse jongens. Hun kijkers bepalen welke onzinnigheden zij moeten uithalen, en met deze ‘onzinnigheden’ hebben ze bijna twee miljoen abonnees weten te bereiken. En hun views? Dat zijn er 642.722.139.

Lees ook
Eva Jinek beschouwt beautyvlogger Nikkie de Jager als ‘haar God’

Start je dag met een verse dosis nieuws in je mailbox – geselecteerd door de redactie van LINDAnieuws. Schrijf je hier in voor onze ochtendnieuwsbrief en begin je dag goed geïnformeerd.

VIDEO'S | NIEUWS | LIFESTYLE | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Saskia

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser