interview

Gynaecoloog over 'verboden etenswaren' voor zwangeren: 'Niet zo streng als het lijkt'

Gynaecoloog over 'verboden etenswaren' voor zwangeren: 'Niet zo streng als het lijkt'

Vanmorgen schreven we over de (nieuwe) lijst van het Voedingscentrum waarop staat welke etenswaren je als zwangere vrouw moet vermijden. We vroegen ons af hoe streng je hierin moet zijn.

| Kirsten Zijderveld

Daarom belden we met Corla Vredevoogd, gynaecoloog (met aandachtsgebied verloskunde) bij het Haaglanden Medisch Centrum.

Lees ook
Dit kun je (volgens het Voedingscentrum) beter niet eten tijdens je zwangerschap

Risico’s klein

Vredevoogd: “Het Voedingscentrum geeft dit advies niet voor niks, maar de risico’s aan het eten van de dingen uit de lijst zijn ontzettend klein. We zien de onrust toenemen bij zwangere vrouwen die denken: o jee, ik heb per ongeluk toch salami of leverworst gegeten, en dat is niet nodig.”

‘Niet zo zwart wit’

Volgens de gynaecoloog is de lijst streng en is het belangrijk om met de genoemde producten rekening te houden, maar ze benadrukt dat het niet zo zwart-wit ligt als de lijst doet vermoeden. “Er staat ook koffie op, maar als je sowieso maar drie koppen per dag drinkt, kun je dat ook blijven doen als je zwanger bent, omdat je lichaam eraan gewend is. Als je maar geen twintig koppen drinkt.”

Ziekte of vroeggeboorte

De gevolgen die kunnen zitten aan het te veel eten van de ‘verboden etenswaren’ zijn niet mis: de bacteriën (die in het voedsel kúnnen zitten) kunnen gedurende de gehele zwangerschap ziekte bij het kind of vroeggeboorte veroorzaken. Te veel vitamine A, dat in leverproducten zit, kan zorgen voor aangeboren afwijkingen. Maar volgens Vredevoogd moet je wel héél vaak een boterham met leverworst eten, wil het fout gaan.

Ongepasteuriseerde melk

In de achttien jaar dat ik als gynaecoloog werk, heb ik slechts één keer meegemaakt dat iemand een infectie kreeg door een bacterie (listeria) uit voedsel. Maar die kan ook zitten in eten dat je in kliekjes in de koelkast bewaart, en dat staat niet op de lijst.” Het gevaarlijkste is ongepasteuriseerde melk, legt ze uit. “Maar in Nederland drinken we dat eigenlijk niet.”

Let op op vakantie

De melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd en de meeste kaas kun je gewoon eten. In Turkse en Griekse winkels (en dus ook als je in een van deze landen op vakantie bent) verkopen ze wel producten van ongepasteuriseerde melk, dus daar moet je op letten. “En als je het niet zeker weet, eet het dan niet.”

‘Stress is niet goed’

Vredevoogd vindt de lijst stressvol. “En stress is niet goed. De grote lijnen volgen – geen rood vlees en goed groenten wassen – is het allerbelangrijkste.” Ook geeft ze tips voor wat je als zwangere vrouw dan beter wél eet: “Melkproducten zijn heel belangrijk, want calcium heb je nodig in zwangerschap voor botopbouw, en het zorgt ervoor dat je vitamine D beter opneemt. We adviseren zwangeren de hele zwangerschap vitamine D (10 microgram) te slikken.”

Beter kleine porties

Groentes mag je volgens de gynaecoloog zoveel je wilt en je kunt het beste water drinken. “Frisdrank mag ook, maar dan beter de light-variant in verband met de hoeveelheid suiker. De zoetstoffen in light frisdrank zijn ongevaarlijk voor zwangeren.” Als zwangere mag je ietsje meer eten, maar niet voor twee. Beter vier kleine porties, dan twee grote, legt ze uit. Maar ze benadrukt: “Geen paniek. De kans op een infectie via voedsel is heel erg klein.”

Corla Vredevoogd

Start je dag met een verse dosis nieuws in je mailbox – geselecteerd door de redactie van LINDAnieuws. Schrijf je hier in voor onze ochtendnieuwsbrief en begin je dag goed geïnformeerd.

NIEUWS | GEZOND | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Getty Images

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser