Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

mp over mode

MP over hoe mode Trump aan de macht heeft geholpen

MP over hoe mode Trump aan de macht heeft geholpen

Deze week was MP op een congres waar een aantal opzienbarende uitspraken werd gedaan. Zo blijkt je favoriete kledingstuk meer over je te vertellen dan dat je zou willen.

| Michel Pierre Laffite

Hoe herken je een voorstander van president Trump? Blijkbaar niet aan hun Make America Great Again-pet, maar aan de modemerken die zij liken op Facebook.

Cambridge Analytica

Bij het VOICES-congres van modewebsite Business of Fashion was Christopher Wylie, de man die de illegale praktijken van het Britse marketingbedrijf Cambridge Analytica aan het licht bracht, aanwezig. Cambridge Analytica was een bedrijf dat werd ingehuurd om kiezers politiek te beïnvloeden. Zo zouden zij hebben bijgedragen aan de Brexit-campagne én waren ze nauw betrokken bij de Amerikaanse verkiezingen, waarbij het doel was om Trump aan de macht te krijgen. Doel bereikt, maar de vraag is hoe ze dat geflikt hebben.

Doe een leuke quiz

Volgens Christopher Wylie, die in dienst van Cambridge Analytica meehielp aan het bouwen van een algoritme waarmee specifieke internetgebruikers konden worden bereikt, was Facebook een onuitputtelijke bron van informatie. Hoe vaak heb je meegedaan aan een leuke quiz zoals: ‘Wat voor soort dier ben jij,’ ‘Hoe hoog is je IQ’, ‘Op welke celebrity lijk jij het meest?’ Vaak moet je een account maken voordat je aan de quiz mee mag doen en is het voldoende om in te loggen met je Facebook-account. Elke keer als je dat doet, krijgt de ontwikkelaar van het spel wat data van je (zoals bijvoorbeeld je leeftijd, geslacht, maar ook de dingen die je op Facebook hebt geliket). Cambridge Analytica bedacht talloze (en vrij zinloze) quizzen waaraan veel mensen meededen, met als enige doel om data te verzamelen.

Zo onschuldig nog niet

Volgens Christopher Wylie werd er gekeken naar de voorkeur voor bepaalde modemerken van Facebook-gebruikers. Zo bleken pro-Trump stemmers te houden van typisch Amerikaanse merken als Wrangler en LL Bean. Toen psychologen wat meer onderzoek deden naar de modevoorkeuren van mensen die rechts stemmen, kwamen ze ook meteen te weten wát voor vragen ze moesten stellen in die ‘onschuldige’ quizzen om zo nauwkeuriger in kaart te brengen of de persoon in kwestie te overtuigen was om op Trump te stemmen. Vervolgens kon het bedrijf door advertenties te kopen op Facebook heel efficiënt de mensen bereiken die te overtuigen waren. Zo wordt een onschuldige quiz over je favoriete kleur een politiek middel om kiesgedrag mee te beïnvloeden.

Lees ook
MP over Dolce & Gabbana en hun rampzalige uitspraken over China

Meer dan een keuze

Het lijkt erop dat je met de merken waarmee jij je identificeert niet enkel (meer) een stijlkeuze maar een potentieel politiek statement maakt. Draag dus waar je voor staat en wees je bewust van de boodschap achter het merk.

Michel Pierre (31) is vaste moderedacteur voor LINDAnieuws en verdeelt zijn tijd tussen Londen en Amsterdam, waar hij zijn modellenbureau runt. Je kunt hem volgen op Instagram.

NIEUWS | MODE | LIFESTYLE | BUITENLAND | MP OVER MODE

Bron: Business of Fashion | Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer mp over mode

Lees dit ook even

Please update your browser