Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

mp over mode

MP over Dolce & Gabbana en hun rampzalige uitspraken over China

MP over Dolce & Gabbana en hun rampzalige uitspraken over China

Het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana laat zien dat geen enkel merk, hoe succesvol ook, wegkomt met keiharde racisme.

| Michel Pierre Laffite

Het was al een tijdlang verdacht stil rondom de grootste herrieschoppers in modeland: Dolce & Gabbana. Maar daar is nu verandering in gekomen.

Dolce & Gabbana

Regelmatig komen Dolce & Gabbana in het nieuws omdat ze homofobe uitspraken doen (erg frappant, aangezien ze zelf ook van ‘de club’ zijn) of hun kritische volgers uitmaken voor rotte vis. Het laatste nieuws is dat hun modeshow die vandaag in China zou plaatsvinden niet meer doorgaat. Dit is wat eraan voorafging.

Lees ook
Homo’s woest op modekoningen Dolce & Gabbana

Chinese markt

Bijna elk groot merk heeft hun vizier op de Chinese markt. Het is een enorme markt die, wanneer eenmaal veroverd, de omzet van een bedrijf makkelijk kan doen verdubbelen. Zo makkelijk gaat dat echter niet. De vermenging van de staat met het bedrijfsleven is voor veel bedrijven een struikelblok. Zo is het onmogelijk om bouwvergunningen te krijgen of vastgoed te kopen zonder goedkeuring van de overheid die inhoudelijk kijkt naar de plannen en geheel autonoom besluit of ze dit van toegevoegde waarde vinden voor China.

De ultieme ‘faux pas’

Daarnaast heeft de Chinese consument een totaal ander referentiekader. Een Westers merk in een Chinees jasje stoppen is niet genoeg en veel merken vinden het lastig om hun merk integraal te veranderen in iets onherkenbaars voor hen, maar herkenbaar voor de Chinese consument. Wat dit te maken heeft met D&G? Zij begaan juist de ultieme faux pas. Je zou verwachten dat zo’n groot modemerk veel onderzoek doet naar de beste manier van integreren in de Chinese cultuur. Het Italiaanse Prada is het gelukt, Gucci ook. Waarom lukt D&G het niet?

Ronduit racistisch

Allereerst is het evident dat ze weinig respect hebben voor de Chinese cultuur. Ze maakten het promo-filmpje dat hieronder te zien is (en inmiddels verwijderd is van hun eigen social mediakanalen) waarin Chinese modellen typisch Italiaanse gerechten proberen te eten met eetstokjes. Daarbij ligt de nadruk vooral op hoe onmogelijk dat is (want, zo vindt D&G, eetstokjes zijn niet praktisch) én hoe klungelig Chinezen wel niet zouden zijn omdat ze niet kunnen eten met mes en vork. Érg problematisch, ronduit racistisch en natuurlijk politieke zelfmoord.

View this post on Instagram

#DGlovesChina ? More like #DGdesperateforthatChineseRMB lol.  In a bid to further appeal to luxury's covetable Chinese consumers, @dolcegabbana released some hella offensive “instructional” videos on the usage of chopsticks.  Pandering at it's finest, but taken up a notch by painting their target demographic as a tired and false stereotype of a people lacking refinement/culture to understand how to eat foreign foods and an over-the-top embellishment of cliché ambient music, comical pronunciations of foreign names/words, and Chinese subtitles (English added by us), which begs the question—who is this video actually for?  It attempts to target China, but instead mocks them with a parodied vision of what modern China is not...a gag for amusement. Dolce & Gabbana have already removed the videos from their Chinese social media channels, but not Instagram.  Stefano Gabbana has been on a much-needed social media cleanse (up until November 2nd), so maybe he kept himself busy by meddling with the marketing department for this series. Who wants to bet the XL cannoli “size” innuendos were his idea? Lmao. • #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #italian #cannoli #meme #wtf #dumb #lame #chopsticks #foodie #tutorial #cuisine #italianfood #asianmodel #asian #chinesefood #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Uitschelden van volgers

Een Chinese D&G-volger stuurde het merk een bericht waarop ze een typisch schofferend antwoord vol spelfouten kreeg (zo’n beetje het handelsmerk van de heren achter het merk, die zeer actief zijn op social media en geen problemen hebben met het uitschelden van hun volgers). Grote Chinese bekendheden kondigden aan niet meer naar de show te gaan en nooit meer iets van het merk te kopen, de Chinese overheid annuleerde de show (D&G zegt uiteraard dat zij de show hebben geannuleerd) en D&G verklaart gehackt te zijn hoewel alles erop wijst dat dit niet het geval is.

View this post on Instagram

As @dolcegabbana prepares to mount their next runway show in Shanghai this coming evening (7:30PM) and the rest of Instagram fawns over what’s sure to be an overly lavish “love letter” to China, we’ll be wondering if we’ll see chopsticks as hair ornaments, take-out boxes as purses, or even kimonos misappropriated as Chinese costume. Time will tell. For now, we’ll let y’all simmer on this DM between Stefano and Dieter @michaelatranova (chronology is reversed in slides). Word has it that they’re still in the process of model casting (over 200 Asian girls scheduled)...wouldn’t let them walk the show if we were their agents lol. Also, curious what the Chinese government will think of their country being called shit basically...especially considering how strict they are on who to allow to enter the country on work visas based on a thorough social media background checks. • #DGTheGreatShow #DGlovesChina #runway #fashionshow #cancelled #racism #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #china #wtf #dumb #lame #asianmodel #asian #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Lees ook
Chinezen willen voorkomen dat Gigi Hadid het land inkomt en deze video is de oorzaak

Niet bepaald vergevingsgezind

Gebrek aan respect is de grootste fout die je kunt maken in Azië en een foutje is snel gemaakt. Wat dat betreft zijn Chinezen niet bepaald vergevingsgezind. Toen topmodel Gigi Hadid de Victoria’s Secret modeshow zou lopen die georganiseerd werd in Shanghai, kreeg ze geen visum verstrekt omdat ze ooit in een Snapchatfilmpje een Chinees beeldje nadeed, waarbij ze haar ogen samenkneep. Gigi’s belediging verbleekt bij de uitspraken van Stefano Gabbana. China is een markt die voor D&G voorlopig hermetisch gesloten blijft en dat is wat mij betreft alleen maar een verrijking van het Chinese modelandschap.

Michel Pierre (31) is vaste moderedacteur voor LINDAnieuws en verdeelt zijn tijd tussen Londen en Amsterdam, waar hij zijn modellenbureau runt. Je kunt hem volgen op Instagram.

NIEUWS | MODE | COLUMNS | LIFESTYLE | MP OVER MODE

Bron: Michel Pierre Laffite | Foto: Getty Images

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer mp over mode

Lees dit ook even

Please update your browser