Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

lijf & leden

Deze zes relatief simpele handelingen dragen bij aan een gezonder leven

Deze zes relatief simpele handelingen dragen bij aan een gezonder leven

Dat gezond eten en veel bewegen goed is voor je gezondheid, weten we. Maar dat bijvoorbeeld voldoende slaap en rustig eten ook bijdragen een gezond lichaam, is misschien minder bekend. 

| Laura van der Molen

Daarom delen we ze met je. Aan je gezondheid werken is soms simpeler dan je denkt.

1. Eet rustig.

Dus kauw ongeveer twintig tot dertig keer op je eten, want dan verteer je het het best. Hoe minder je kauwt en je mond aan het werk zet, des te harder moeten je darmen werken om het eten af te kunnen breken. Hierdoor kan je je opgeblazen voelen of last hebben van constipatie. Niet bepaald prettig. Rustig eten helpt je ook te voorkomen dat je ‘overeet’, je kan beter peilen of je nog écht trek hebt.

2. Beperk afleidingen tijdens het eten.

Wanneer je afgeleid bent, kan je lichaam moeilijk bepalen of het verteren van eten een prioriteit is of niet. Het stresshormoon cortisol kan ervoor zorgen dat voedingsstoffen slecht worden verteerd en het normale verteringsproces verstoren. Ook hier zorgt afleiding ervoor dat je gemakkelijk ‘overeet’. Je hersenen registreren vele malen minder dat je eet.

3. Eet onbewerkte producten.

In plaats van bewerkte voedingsmiddelen. Deze hebben namelijk een hoge hoeveelheid sodium, veel toegevoegde suikers en een enorme lijst aan andere ingrediënten. Voorbeelden van onbewerkte producten zijn fruit (met schil), groentes, noten, zaden, bonen, vis en vlees.

4. Slaap voldoende.

Hoeveel je ‘moet’ slapen, verschilt per persoon maar gemiddeld is toch wel zeven tot acht uur per nacht. Wanneer je toch te weinig uren pakt, heb je de volgende dag last van een hogere bloedsuikerspiegel. Het slaapgebrek verstoort de balans tussen de honger- en verzadigingshormonen van het lichaam. Hierdoor kan je eindeloos blijven eten, zonder vol te raken. Vaak krijgen we dan zin in de beruchte midnight snacks die niet bepaald bijdragen aan dat gewenste lagere getal op de weegschaal.

5. Ontdek hoe je stress kunt loslaten.

Een beetje stress is prima of zelfs goed voor je, stelt Huffington Post. Maar chronische stress is dat allesbehalve. Fysieke en mentale gevolgen kunnen zijn: depressie, angstaanvallen, hart- en vaatziekten en maag- en darmproblemen. Het is daarom van belang dat je er achter komt waar jij van ontspant. Is dat klassieke muziek luisteren of een hoofdstuk lezen uit een goed boek? Jezelf even ‘opladen’ is belangrijk voor je gezondheid.

6. Drink minder alcohol.

Los van dat te veel glazen je hevige koppijn bezorgen, krijg je ook onbewust een hoop suikers binnen. Ook krijgen je hersenen geen seintje wanneer je vol zit en krijg je juist trek in vette maaltijden. Daarbij loop je door alcoholgebruik een verhoogd risico op kanker en een (te) hoge bloeddruk. Fysiek word je ook niet knapper van alcohol, want het breekt je bloedvaten sneller waardoor je huid verslapt. Rimpels en andere tekenen van ouderdom zijn het resultaat.

SNACKS | GEZOND | LIJSTJE VAN DE DAG | ETEN & DRINKEN | LIFESTYLE | #HOUVOL | GEZOND & GEZELLIG | LIJF & LEDEN

Bron: Huffington Post | Foto: Getty Images

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer lijf & leden

Lees dit ook even

Please update your browser