Ze zijn overal: producten van het Amerikaanse merk Apple. Maar ook al is het bedrijf al decennialang razend populair: Apple is sinds gisteren miljarden minder waard geworden.
Hoe dat heeft kunnen gebeuren, leggen we je uit.
Chinese markt
De verkoop van iPhones is de afgelopen maand flink tegengevallen. Op basis van die cijfers denkt het merk de verwachte omzet voor het aankomende kwartaal niet te halen. Tim Cook, de opvolger van Steve Jobs, maakte gisteren in een brief aan beleggers de tegenvallende cijfers bekend. De topman wees daarbij op China, waar het economisch minder goed gaat. En dat terwijl de Chinese markt een belangrijke markt voor het elektronicabedrijf is. ‘Het economische klimaat verslechtert door de spanningen in de verhoudingen tussen de Verenigde Staten en China’, zo schrijft Cook. ‘De toenemende onzekerheid drukt op de financiële markten en heeft effect op consumenten. We krijgen daardoor minder bezoek in onze winkels.’
Drie na grootste markt
Meerdere analisten zien de omzetwaarschuwing van Apple ook als een signaal dat de Chinese economische groei vertraagt. “Apple is een graadmeter”, zegt de hoofdeconoom van analistenbureau Moody’s tegen The New York Times. “De iPhone is iets wat iedereen kent en koopt, dus als mensen ‘m ineens niet meer kopen, is dat een duidelijk signaal dat het slecht gaat.” China is Apple’s drie na grootste markt met bijna 52 miljard dollar aan verkoop, vooral door de populaire iPhones.
Een andere reden dat de omzet niet zo hoog is als gewenst, is dat iPhone-gebruikers langer met hun huidige toestel doen en daarom minder snel een nieuwe kopen. Dat men voor de nieuwe iPhones, die de afgelopen jaren werden geïntroduceerd, vaak meer dan duizend euro moet betalen, wordt niet als reden genoemd. Sinds de omzetwaarschuwing is het bedrijf 65 miljard (!) dollar (omgerekend een kleine 60 miljard euro) minder waard geworden op de beurs. En dat terwijl Apple in augustus nog 1 biljoen dollar aan beurswaarde wist te halen. De daling is niet goed voor het bedrijf: nu zijn ze ‘slechts’ het op drie na waardevolste technologiebedrijf. Microsoft nu de waardevolste, gevolgd door Amazon en het moederbedrijf van Google, Alphabet.