snacks

Deze personal trainer vertelt hoe je na de zomer weer in shape komt

Deze personal trainer vertelt hoe je na de zomer weer in shape komt

Bas van Beest (32) is personal trainer en eigenaar van Slim Living, dat zo’n vijftig cliënten op gebied van voeding, training en levensstijl begeleidt.

| Stijn de Vries

Hij vertelt ons hoe je die overtollige zomerkilo’s eraf krijgt met onderstaande tips. “Tel je calorie-inname eens: je schrikt je rot.”

1. Train ook op vakantie

“Wat ik merk, is dat mensen enorm gefocust zijn om af te vallen vóór hun vakantie. Maar vanaf het moment dat ze op reis zijn, gaan alle remmen los. Er wordt gefeest, gedronken, gegeten en vooral niet gesport. Dat is zonde, vooral als je lang bezig bent geweest om je streefgewicht te bereiken. Ik ben als personal trainer heel scherp. Ik hou alles in de gaten op Instagram en stuur, als ik iets ongezonds op hun foto zie staan, de foto’s naar mijn cliënten met een vraagteken. Ik maak ook trainingsschema’s voor op reis. Met de schema’s kweek je geen spieren, maar je zult wél een stuk minder aankomen tijdens je vakantie.”

2. Pas je voeding iedere week aan

“Het grote gevaar is dat mensen wekenlang sporten en geen alcohol drinken, omdat ze er goed uit willen zien tijdens hun tripje. Ze stellen een deadline en zijn gefocust, tot die deadline is gehaald. Nu kan het dak eraf, denken ze daarna. Daarom werken al die diëten voorafgaand je vakantie niet. Het is iets tijdelijks, er zit een einde aan. Op het moment dat dat klaar is, val je vaak weer in je oude patroon en kom je vervolgens twee keer sneller aan. Het is beter om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen en dat stap voor stap aan te passen. Ik merk echt dat mensen het afvallen dan langer volhouden. Als je iedere week één ongezond product in je koelkast in iets gezonds verandert, wordt alles stukje bij beetje beter.”

3. Schrap koolhydraten

“Het is handig als je afspraken met jezelf maakt. Neem alleen een toetje na het eten op de dagen dat je hebt getraind, of start met een grote salade als voorgerecht ’s avonds. Daarna heb je minder eetlust. Kies in je hotel voor vis, lekker veel groenten en andere gezonde producten. Zo kom je niet zo snel aan. Als je na je vakantie weer snel in shape wil komen, moet je toch echt twee weken lang koolhydraten schrappen. Laat brood, rijst, aardappelen en pasta’s staan. Wat je wel mag eten? Varieer veel met groenten en ovenschotels, eet salades en eet voornamelijk gezonde vetten en eiwitten. Die vullen onwijs goed.”

4. Sporten, sporten, sporten

“Als je in shape wil komen, moet je gewoon sporten. Het beste is om drie keer per week krachttraining te doen. Voor de echte die hards kun je ook nog twee keer per week intervaltrainingen doen. Dat is goed voor je vetverbranding. Zwemmen, hardlopen, roeien of touwtjesspringen zijn perfecte oefeningen om je overtollige vet weg te werken. Andere tip: probeer ook eens te fietsen in plaats van de bus te nemen of de trap te pakken in plaats van de lift. Zo verbrand je calorieën gedurende de dag. En last but not least: tel je calorie-inname eens. Je schrikt je rot na een dag. Als je meer inzicht krijgt in je voeding, kun je alleen maar gezonder worden. Ook na je zomervakantie.”

Patty liet haar afvalrace zien in vlogs op LINDA.tv. Bekijk hieronder haar eerste.

Lees ook
Wat dus géén zin heeft als je wilt afvallen: minder eten en meer bewegen

SNACKS | LIFESTYLE | INTERVIEW | #HOUVOL

Bron: Bas van Beest | Foto: Slim Living

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer snacks

Lees dit ook even

Please update your browser