Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

nieuws

Vandaag is rood... een site over ongesteldheid

Vandaag is rood... een site over ongesteldheid

Journaliste Paula Kragten speelde al jaren met het idee. Aanvankelijk dacht zij aan een (maand)blad of een boekje, maar het werd de even informatieve als hilarische site Period!

| Joke Sitsen

We belden met Paula en vroegen naar haar beweegredenen: Het was een onderbuikgevoel.

Geboorte van het idee
Al voor het digitale tijdperk speelde Paula met het idee iets met dit onderwerp te doen. Het fascineerde me dat er altijd spastisch en geheimzinnig over gedaan wordt. Ik heb door de jaren heen van alles verzameld en hier thuis letterlijk een krat vol met ‘menstruatiespullen’. Je leest er zelden iets over, in dat gat wilde ik springen.

Period.nl
Sinds mei is Period.nl in de lucht, alle content heeft te maken met het maandelijks vrouwelijk ongemak. De kleurrijke site is ingedeeld in rubrieken als body&mind, cultuur, shopping, maar ook religie. Die laatste ligt misschien niet voor de hand, maar veel schaamte over menstruatie komt daar uit voort. Juist die gene levert mooie verhalen op. De reacties op Period! zijn tot nu toe heel lovend, ik had op wat meer kritiek en vileine opmerkingen gerekend, maar ben natuurlijk heel blij.

Doelgroep
De doelgroep van Period! is – niet moeilijk te raden – vrouwen. Ik mikte op de leeftijd 12-52 jaar en had zelf een begin-dertiger als lezer in mijn hoofd, vertelt Paula. Uit de reacties op Facebook merk ik dat het ook heel jonge vrouwen aanspreekt. Aan de andere kant blijken vrouwen die zelf al lang niet meer ongesteld worden, er toch ook graag nog over lezen. Opvallend is wel dat een leuk plaatje veel likes krijgt, maar een wat serieuzer artikel over nare luchtjes bijvoorbeeld heel weinig, terwijl ik aan de views zie dat het heel vaak gelezen is. Kennelijk willen mensen daar toch niet mee geassocieerd worden. Maar de behoefte aan informatie is er zeker.

Verdienmodel
Adverteerders in deze hoek reageren enthousiast en benaderden mij zelf al. Ik werk sinds kort met iemand samen die de sales gaat doen. Met de opbrengsten wil Paula redactioneel uitbreiden, want tot nu toe schrijft ze alle content zelf. Ik wil graag meer de diepte in: research en interviews. Ik werd laatst al gebeld wanneer de Engelse versie verschijnt, dus wie weet!

Paula Kragten, de vrouw achter Period!

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: Period! | Foto: Hollandse Hoogte

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Lees dit ook even

Please update your browser