kijktip

Docu 'Mocromode' vertelt het verhaal achter merkkleding Marokkaans-Nederlandse jeugd

De samenleving heeft volgens de makers van documentaire ‘Mocromode’ over het algemeen een stigmatiserend beeld van Marokkaans-Nederlandse jongens in dure merkkleding. 

| Verena Verhoeven

LINDAnieuws sprak Elise van Roodenburg (29), die de VPRO Dorst-docu samen met Soufyan el Hammouti (28) maakte om dit stigma te doorbreken.

Achterstandswijken

Elise woont in een favela – een achterstandswijk in Brazilië – en komt daar opvallende tegenstellingen tegen. “De mensen in mijn buurt zijn arm, maar sommigen hebben wel twee echte Louis Vuitton-tassen thuis staan”, vertelt Elise. Ook in Nederland zie je volgens haar deze tegenstellingen. “Jongeren in achterstandswijken dragen vaak dure merken als Gucci, Prada en Armani. Mensen denken al snel dat deze jongeren criminelen zijn, want ‘hoe komen zij anders aan die dure kleding?’ Er worden meteen conclusies getrokken in plaats van dat er met de jongeren gepraat wordt.”

Vooroordelen

Soufyan – Elises studiegenoot aan de opleiding Antropologie – schreef een scriptie over dit onderwerp. Samen kwamen ze op het idee om er een documentaire over te maken. Voor hun film volgden ze Omar Lachiri (24) en Moggie Sghiri (22), twee Marokkaans-Nederlandse neven uit de wijk Charlois in Rotterdam met een populair Youtube-kanaal. “Zij zien eruit als de jongens waar vooroordelen over bestaan én ze durven kwetsbaar en eerlijk te zijn. Precies wat we zochten.”

Lees ook
Rapper Sex legt uit waarom zijn zoon een Marokkaanse naam kreeg

Vlnr. Elise, Moggie, Soufyan en Omar.

mocromode marrokaans-nederlands

Sociale druk

Omar en Moggie merken veel van het stigma in de samenleving. Zo is het voor hen moeilijk om aan een baan te komen. “Ze zien het als een zinkend schip dat niet meer te redden is – wat ze ook proberen. Dus zoeken ze binnen hun subcultuur naar hun eigenwaarde.” En wie de duurste en mooiste kleding heeft, is in hun buurt het populairst. “Zonder de juiste kleding geeft niemand ze een hand, komen ze shisha-lounges niet binnen en denken ze nooit aan een meisje te komen. Er zijn zelfs jongeren die na het dragen van nep-merkkleding in elkaar zijn geslagen.”

Liever anders besteed

Omar en Moggie vinden hun dure merkkleding zelf heel mooi, maar hadden het geld dat ze verdienen met onder andere hun Youtube-kanaal volgens Elise liever anders besteed. “Ze hebben ook helemaal niet veel kleding, maar proberen dat wel zo te laten lijken door bijvoorbeeld onderling te ruilen.”

Praten

Elise hoopt dat de documentaire mensen aan het denken zet. “Omar en Moggie zijn zulke leuke, lieve jongens. Ze praten niet vaak met blonde Nederlanders zoals ik, waardoor ze in het begin verlegen waren. Nu knuffelen ze me dood als ze me zien en zijn we oprecht vrienden geworden. Wanneer verschillende subculturen elkaar beter leren kennen, is het makkelijker om in gesprek te gaan en kun je veel meer met elkaar bereiken.”

Moggie en Omar.

mocromode marrokaans-nederlands

De VPRO Dorst-documentaire Mocromode is aanstaande zondag 15 juli om 23.30 uur te zien op NPO3 en daarna terug te kijken via vpro.nl/mocromode.

Lees ook
Journalist raakt vooroordelen kwijt nadat een Turkse man zijn dochter ’s nachts thuisbrengt

Start je dag met een verse dosis nieuws in je mailbox – geselecteerd door de redactie van LINDAnieuws. Schrijf je hier in voor onze ochtendnieuwsbrief en begin je dag goed geïnformeerd.

VIDEO'S | NIEUWS | TV | INTERVIEW | KIJKTIP

Bron: LINDAnieuws / VPRO | Foto: Elise / VPRO

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer kijktip

Lees dit ook even

Please update your browser