nieuws

Sociaal wetenschapper Linda Duits: 'Jongenscampagne SIRE is problematisch'

Sociaal wetenschapper Linda Duits: 'Jongenscampagne SIRE is problematisch'

‘Jongens en meisjes zijn gelijk, maar niet hetzelfde’, zo luidt de campagne van SIRE die vandaag is gelanceerd. Jongens moeten meer ravotten. Maar de jongens die dat niet willen dan?

| Pim Prins

LINDAnieuws belt met sociaal wetenschapper Linda Duits (40) over de kritiek die de campagne krijgt.

Lees ook
SIRE waarschuwt: ;Laat jongens weer echt jongen zijn’

De campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame):

Wat is het probleem van SIRE’s campagne?
“Dat er een eenduidig onderscheid wordt gemaakt tussen jongens en meisjes. Dan sluit je namelijk héél veel kinderen uit. Er zijn namelijk ook meisjes die willen ravotten, en er zijn ook jongens die niet ruig zijn of gewoon binnen willen spelen.”

Dus dit ruikt wel een beetje naar seksisme?
“Ja, maar eigenlijk is daar een ander woord voor: essentialisme. Dat betekent dat je iets terugbrengt tot één eigenschap die bij één groep hoort. Bijvoorbeeld: ‘Vrouwen zorgen voor kinderen’. Hierdoor kunnen zorgzame mannen zichzelf buitengesloten voelen. De strikte gedachte dat alleen jongens meer moeten ravotten is dus heel stereotyperend.”

Wat houdt deze campagne volgens jou dan eigenlijk in?
“SIRE is een collectief van reclamemakers en ze willen hiermee gewoon aandacht. De achterliggende kwestie is feminisering van het onderwijs. Nou, dat los je hiermee niet op. Eigenlijk heeft niemand het over de hoeveelheid vrouwen voor de klas.”

Waarom dan alsnog deze campagne?

“Het gaat naar mijn idee over twee vragen. Allereerste dwingt SIRE ons om een vraagteken te zetten bij de opvoeding van jongens. Daarnaast moeten we volgens mij kijken naar de hoeveelheid vrijheid die we onze kinderen echt geven. Dat probleem is eigenlijk groter, iets dat ik de ‘rubberenstoeptegelmaatschappij’ noem: alles moet tegenwoordig zacht zijn en voorzichtig gaan en we vinden het super erg als ons kind een schrammetje oploopt.”

Dus het jongens-zijn is niet echt in gevaar volgens jou?
“Dat is een lastige vraag. Het is wel zo dat de rol van mannen – mannen, dus niet jongens – aan het veranderen is. Anders dan vroeger is de huidige man bijvoorbeeld niet per se de kostwinner. Dat heeft alleen niets te maken met jongens die minder ravotten. De discussie over de veranderende rol van mannen staat hier heel dichtbij, maar is écht niet hetzelfde.”

Waar gaat het dan wel over?
“Over de vraag hoe jongens zich moeten gedragen in de klas. Er wordt in de discussie ook veelal een vergelijking gemaakt met vroeger: jongens zouden toen wél rond mogen rennen. Als we kritisch terugkijken is dat natuurlijk onzin. Ieder kind moest op school met rechte ruggen zitten en zich aan de regels houden. Daarnaast werden jongens het leger ingestuurd: discipline en orders opvolgen. Die nadruk op spelen was er wel in de jaren ’70, maar dat was nou net een tijd waarin ook meisjes werden opgeroepen om in bomen te klimmen.”

Denk je niet dat de campagne een hoax is door de heftigheid en commotie?
“Nee, dat denk ik niet. De indeling van man of vrouw is namelijk heel fundamenteel in hoe we met elkaar omgaan en daarom vallen ook zoveel mensen over deze campagne. Ze doen het zo heftig om deze aandacht te krijgen. Daarnaast komen er deskundigen aan het woord die écht vinden dat jongens meer moeten kunnen ravotten. Vooral daarom denk ik niet dat dit een hoax is.”

Lees ook
Dit meisje (8) vindt het kledingverschil tussen jongens en meisjes maar oneerlijk

Meer (gratis) journalistieke stukken? Meer achtergrond, meer verdieping? Je krijgt het met Blendle Premium. Probeer het nu een maand gratis: cadeautje van LINDAnieuws. Hebben? Klik hier.

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Linda Duits

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Meer nieuws

Lees dit ook even

Meer nieuws

Please update your browser