nieuws

Roos Vonk: 'Slijmen bij je baas werkt als een tierelier'

Roos Vonk: 'Slijmen bij je baas werkt als een tierelier'

Geef toe: jij stoort je vast ook weleens aan je collega(‘s). Hoogleraar Roos Vonk deed het ook en heeft over al die ergernissen een boek geschreven: Collega’s en andere ongemakken.

| Malu Pesulima

LINDAnieuws sprak met Vonk over slijmende collega’s en andere irritaties op de werkvloer.

Minimaatschappij
Want wat zich achter de kantoordeuren afspeelt lijkt soms wel een minimaatschappij. Ook Vonk zelf kan hierover meepraten: Vroeger, heel vroeger, viel het mij wel eens op dat collega’s anders deden tegen mensen met een ‘hogere’ functie, dan tegen mensen met een ‘lage’ functie. Dit stoorde mij enorm en ik besloot er onderzoek naar te doen.

‘De baas heeft niets door’
Hieruit kwam iets heel opmerkelijks: Collega’s die het ‘slijmincident’ van een afstandje zagen gebeuren, hadden haarfijn door wat de slijmbal van plan was. Maar de baas zelf? Die had niets in de gaten. Slijmen is eigenlijk een manier om krediet op te bouwen op de emotionele bankrekening, legt Vonk uit. Als je aardige dingen over iemand zegt, krijg je sneller iets voor elkaar, het werkt als een tierelier. Al wil ik niet zeggen dat je je baas nu moet overladen met complimentjes, want het moet wel gemeend zijn.

‘De top 5’
Ondanks dat Vonk wel degelijk uit eigen ervaring kan spreken, is Collega’s en andere ongemakken niet alleen gebaseerd op haar eigen leven, maar ook op onderzoeken van collega’s. Op basis van het boek heb ik een lijst met dertig irritaties gemaakt en deze verspreid via social media. Hieruit is een top 5 van ergernissen gekomen:

1. Gebrek aan collegialiteit.
2. Domheid: collega’s die hun taak niet aankunnen.
3. Luiheid: collega’s die de kantjes er vanaf lopen.
4. Meteen in de verdediging schieten bij feedback.
5. Onbetrouwbaarheid.

Ook heeft Vonk gevraagd naar eigenschappen waarvan wij denken dat onze collega’s zich bij óns aan ergeren. Die top vijf ziet er (gek genoeg) heel anders uit:

1. Gelijk willen hebben.
2. Te weinig feedback geven.
3. Niks (Echt waar, stond er ook tussen).
4. Slachtoffergedrag.
5. Meteen in de verdediging schieten bij feedback.

Droevig
Conclusie: met de zelfkennis van mensen is het droevig gesteld, volgens Vonk. Mensen noemen de eigenschap ‘eigenwijs’ als iets dat helemaal niet zo erg is en zéker niet voor een ander. Over jezelf zeggen dat je ‘dom’ of ‘oncollegiaal’ bent, nee dat doen wij niet. Daarvoor is ons ego te groot.

Leuk kapsel
Voor deze mensen (dus toegegeven: eigenlijk voor iedereen) heeft Vonk een belangrijke tip: Laat zien dat je vertrouwen hebt in de goede kant van je collega’s, maak eens een praatje bij de koffieautomaat. Dit is goed voor de onderlinge verhoudingen, die net zo belangrijk zijn als vakkennis. En niet onbelangrijk, geef af en toe een complimentje. Eh, Jossine Modderman? Wat zit je haar leuk vandaag…

NIEUWS | LINDA.BOEKEN | INTERVIEW

Bron: Roos Vonk | Foto: Vincent van Leest

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser