nieuws

Nick Vinckier: 'Ik moest echt afkicken van de suiker'

Nick Vinckier: 'Ik moest echt afkicken van de suiker'

Hoe is het met Nick (25), die 100 dagen geen alcohol dronk? Goed. Hij ging een nieuwe uitdaging aan en at drie weken geen suikers, vetten en koolhydraten. Daarnaast ging hij vier keer per week naar de sportschool.

| Annemarie van Ulden

Nick raakte tien kilo kwijt in 21 dagen: “Ja, ik ben nu iets te mager, het was te drastisch. Maar ik wilde de uitdaging afmaken”, zegt hij tegen LINDAnieuws.

nick2

Waarom Nick, waarom?
“Ik kwam online zo’n fitnessplan tegen. Iedereen kent ze, met van die ongeloofwaardige foto’s erbij. Ik wilde weten hoe ongeloofwaardig het daadwerkelijk is én ik was gewoon heel nieuwsgierig naar hoe mijn lichaam er op zou reageren.”

En?
“De eerste week was tof. Dan is alles nieuw, heb je zin om boodschappen te doen (voor acht maaltijden per dag!). Week twee vond ik heel zwaar. Je lichaam schreeuwt om suiker. Ik moest echt afkicken en kreeg daardoor enorme hoofdpijn. Ik had weinig energie, was enorm chagrijnig en kon moeilijk mijn aandacht ergens bij houden. Maar in de derde week werd het weer leuk en veel makkelijker. Mijn lichaam haalde genoeg energie uit de gezonde voedingsstoffen, waardoor ik meer energie had en bijvoorbeeld ook minder slaap nodig.”

Wat at je wel?
“Heel veel proteïnerijk vlees en vis, zoals kip, kalkoen en kabeljauw. En natuurlijk veel groenten. Ik nam ook voedingssupplementen en vitaminepillen, omdat ik anders bepaalde voedingsstoffen zou missen. Verder at ik dagelijks eieren en kwark. Het was een heel monotoon dieet, ik ben blij dat ik vanaf vandaag weer zelf mag bepalen wat ik eet.”

Maar was je voorheen dan zo’n sugar freak?
“Absoluut niet. Ik dronk geen zoete dranken, alleen cola light, en was ook geen enorme snoeperd. Ik kreeg mijn suikers vooral binnen door het eten van koolhydraten. Ik ben een groot fan van pasta en miste ook mijn aardappelen en rijst wel tijdens de challenge.”

Wat viel het meest tegen?
“Nou, week twee dus. Hah! En het is duur, gezond eten. Drie weken gezond eten kostte me 400 euro, plus nog eens 100 euro aan voedingssupplementen en 20 euro voor de sportschool. Ze zouden gezond eten goedkoper moeten maken.”

Zou je het mensen aanraden?
“Ik zou zelf denk ik na 2,5 week zijn gestopt als ik niet per se de challenge wilde afmaken, omdat het iets te hard ging. Mijn ideale gewicht is 81 kilo, daar zit ik nu zo’n vijf kilo onder, maar mijn BMI is nog steeds 20 hoor. Dus geen zorgen. Zo’n 21 dagen challenge kan denk ik een mooie kickstart zijn als je bijvoorbeeld bikini proof wilt worden, of wilt afvallen. Als je maar blijft luisteren naar de lichaam en de juiste begeleiding krijgt.”

Ben je niet bang dat het er zo weer aan zit?
“Met maximaal 81 kilo ben ik tevreden, dus ik heb nog wel wat speling. Maar ik blijf gewoon letten op de hoeveelheid koolhydraten die ik eet en blijf lekker sporten. Voor deze challenge heb ik een weegschaal gekocht, maar het gaat me niet om de kilo’s. Gezond blijven, dat is het belangrijkst.”

O, en de alcohol?
“Tussen mijn 100 dagen zonder alcohol en deze challenge heb ik wel af en toe gedronken, maar weinig. En dat houd ik zo. Ik wil de controle niet meer kwijtraken, dus als ik drink zijn het maar een of twee glazen. En inmiddels kijkt niemand in mijn omgeving daar nog van op, dat scheelt.”

NIEUWS | INTERVIEW | HOE IS HET NU?

Bron: LINDAnieuws | Foto: Nick Vinckier

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

LiesbethLiesbeth

Wat fijn dat er weer onjuiste informatie over voeding wordt verspreid. Deze jongen heeft dus géén koolhydraat-vrij dieet gevolgd. In de groenten die hij veel at zitten gewoon koolhydraten (best wel wat eigenlijk). Gelukkig laat hij wel zien dat je die andere producten wel echt nodig hebt voor een gezond voedingspatroon (anders zou hij die enorme berg voedingssupplementen niet nodig hebben). Koolhydraten zijn niet ongezond, het is de brandstof van je lichaam en met name je hersenen. Vetten en eiwitten kunnen niet als brandstof dienen. Ze zouden via een inefficiënt proces wel kunnen worden omgezet in nep-koolhydraten (ketose), maar dan heb je eigenlijk hetzelfde idee. Gewoon alles met mate eten en zoveel mogelijk complexe koolhydraten eten (vanwege de vezels en voedingsstoffen) en zo min mogelijk eenvoudige koolhydraten zoals witte pasta, witte rijst en pure/toegevoegde suiker. Aldus een universitair afgestudeerd voedingskundige.

ZusZus

lol harriet, ff schaamteloos je eigen boek promoten. Eet alles met mate, je lichaam heeft gewoon koolhydraten en vet nodig hoor.

mamamama

hoe heet dat dieet ??? wil het ook wel proberen

SuusSuus

Denk dat hij 21 days fix heeft gedaan. Veel te vinden oo Google, instagram en YouTube

Harriet VerkoelenHarriet Verkoelen

Een betere variant van dit dieet is: Afvallen met de Wet van Harriet. Koolhydraatbeperkt werkt. De Wet van Harriet = let op koolhydraten niet op vet. Mijn 3e boek komt in masrt uit. Ook zeer geschikt bij diabetes! Te bestellen via mijn website.

Meer nieuws

Meest gelezen

Meer nieuws

Lees dit ook even

Meer nieuws

Please update your browser