meepraten

NTR-directeur vindt dat de publieke omroep beter af is zonder reclames

NTR-directeur vindt dat de publieke omroep beter af is zonder reclames

Paul Römer pleit in een interview met ‘De Telegraaf‘ voor een publieke omroep zonder reclames. De overheidszenders zouden volgens hem dan beter af zijn.

| Lisa Koetsenruijter

Römer, baas van omroep NTR: “Je doet de kijker een plezier en we krijgen er 12 procent aan zendtijd bij.”

Lees ook
NOS-sportverslaggever Joep Schreuder krijgt koude douche op voetbalveld

Minder commerciële druk
Ook verdwijnt daardoor de commerciële druk. “Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren”, stelt hij. “Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.” Zulke kijkcijferkanonnen “zijn goed voor de STER-inkomsten, en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken”.

Opvangen door belastinggeld
Zouden zijn plannen waarheid worden, dan vervallen er zo’n 180 à 200 miljoen euro aan inkomsten. Dat kan volgens de omroepdirecteur voor een deel door belastinggeld worden opgevangen.

Streng kiezen
Römer stelt daarnaast voor om rigoureuze keuzes te maken om geld te besparen. “Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender als Radio 2 of het kleine Radio 5.” Een voorbeeld van zo’n goede besparende keuze is volgens hem het stoppen van Het groot dictee bij ‘zijn’ omroep NTR. “Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.”

Behoud ‘Sesamstraat’
Een van de programma’s die door de commercie onder druk is komen te staan is Sesamstraat. “Het wordt gemaakt voor drie- tot zesjarigen, daarvan hebben we er zo’n 500.000. Wanneer er dan maar 20.000 tot 30.000 kijken, is het niet zo vreemd dat een netmanager zichzelf vragen stelt.” Toch belooft Römer dat Sesamstraat de komende tijd nog gewoon op televisie is te zien. “Voorlopig gaan we ermee door.”

NIEUWS | TV | MEEPRATEN

Bron: ANP / De Telegraaf | Foto: Telfort commercial

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer meepraten

Meest gelezen

Meer meepraten

Lees dit ook even

Meer meepraten

Please update your browser