royal wedding

Het Meghan-effect: hoe komt het dat de aanstaande hertogin zoveel invloed heeft?

In Groot-Brittanië is er een fenomeen gaande. Alle spullen waar Meghan Markle ook maar iets mee te maken heeft, raken snel en volledig uitverkocht. Het heeft zelfs een naam: het Meghan-effect.

| Jorieke van Noorloos

Maar hoe kan het dat de Amerikaanse actrice zoveel invloed heeft? Wij zochten het voor je uit.

Lees ook
When Harry met Meghan: het liefdesverhaal vanaf het begin

Uitverkoop

Toen Meghan in het openbaar een simpele zwarte jumpsuit van Marks & Spencer droeg, was dat kledingstuk tot twee keer toe volledig uitverkocht. De witte jas van het merk Line, dat de aanstaande bruid droeg bij het bekend maken van haar verloving, wilden mensen zo graag hebben dat de webshop van Line crashte. Het blijft echter niet alleen bij kleding, maar ook Meghans sieraden zijn in trek: ze wordt zo vaak met kettinkjes van Birks gezien, dat de traffic naar hun webshop met vierhonderd procent is toegenomen. Ook foute mokken of vlaggen met Harry en Meghan erop, zijn in no time uitverkocht in toeristische zaakjes.

De witte jas die iedereen nu wil hebben door Meghan Markle:

Dat doet de kassa rinkelen

Dat spullen waarop Meghan staat afgebeeld of spullen die zij zelf draagt zo goed verkopen, is niets nieuws onder de zon. We zagen het eerder bij prinses Diana en voor Meghans komst was er het Kate-effect, wat nog altijd honderden miljoen euro’s oplevert. Volgens nieuwswebsite Business Insider kwam dat in 2015 bijvoorbeeld neer op zo’n 173 miljoen euro. Brand Finance, een bedrijf gespecialiseerd in merkwaarderingen, schat volgens Beau Monde de financiële impact van het Meghan-effect op maar liefst 760 miljoen euro. Dit komt omdat Meghan al voor haar relatie met Harry heel open was over haar gardebore op haar persoonlijke blog (dat voor de royal wedding offline is gehaald). Naar verwachting wordt Meghans invloed op de Britten alleen maar groter. Er doen zich namelijk al behoorlijk veel verhalen de ronde over merken die door haar flink hebben kunnen cashen.

Herkenbaar

Maar waarom is haar invloed nu zo groot? Elly Summers, curator van de expositie Royal Women in het Fashion Museum in Engeland, zegt tegenover BBC dat mensen er graag uit willen zien als de koninklijke familie. “Mensen willen graag de kleding aan die de prinsessen ook aan hebben gehad.” Volgens Amy Bannerman, moderedacteur bij de Britse Cosmopolitan, is het effect dit keer zó groot omdat Meghan een nieuwe groep vrouwen aanspreekt. “Zij brengt de echtheid terug in de Britse royal-machine. Ze heeft een biraciale achtergrond en is gescheiden. Ze was een 36-jarige single. Ik denk dat ze daardoor een groep vrouwen weet te bereiken die zichzelf nooit in de leden van het Koninklijk Huis hebben herkend.” Wat die herkenbaarheid de Britse economie waarschijnlijk zal opleveren in 2018? Zo’n 2 miljard euro, volgens Business Insider. Niet verkeerd.

NIEUWS | MODE | BEKEND | ACHTERGROND | BUITENLAND | ROYAL WEDDING

Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer royal wedding

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser