Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

oranje boven

Van sluwe prijzentrucs tot een muziekje erbij: 10 x zo verkoop je als een malle op Koningsdag

Van sluwe prijzentrucs tot een muziekje erbij: 10 x zo verkoop je als een malle op Koningsdag

Nog een paar uurtjes en onze oranje outfits komen weer van stal. De ene helft van het land grijpt de kans voor een goed feestje, terwijl de rest van oude meuk af probeert te komen op de vrijmarkt.

| Merel Boudrie

Ga jij voor die tweede optie? Dan hebben we hier tien tips. Sleep je sowieso heel wat centen binnen.

Lees ook
(Oranje)bittere waarheid: Koningsdag is stukken kouder dan Koninginnedag

Spoedcursus

En die tips zuigen we natuurlijk niet uit onze duim: ze zijn afkomstig van marketingdeskundige Paul Moers en consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Klaar voor de spoedcursus?

Tip 1: Zit er niet als een zombie bij
Maar zet een glimlach op en laat ‘m de hele dag niet meer gaan. “Soms zitten mensen zo volledig ongeïnteresseerd achter hun kraampje, dat schiet al niet op”, zegt Paul Moers. “Als je passief blijft zitten, lopen mensen je voorbij. Kijk ze juist in de ogen en probeer ze te helpen.”

Tip 2: Aap je koper na
“En als je in gesprek raakt”, legt consumentenpsycholoog Patrick Wessels uit, “gebruik dan dezelfde woorden als de koper gebruikt. Dus zegt-ie ‘rommelmarkt’, dan gebruik jij even later ook het woord ‘rommelmarkt’. Of als iemand zegt dat-ie uit Leiden komt kun jij zeggen: ‘Oh, mijn moeder komt ook uit Leiden.’ Je kunt ook dezelfde houding aannemen. Diegene gaat jou dan hoe dan ook aardig vinden, én hoogstwaarschijnlijk iets bij je kopen.”

Tip 3: Stal je waar mooi uit
Dus gooi de boel niet lukraak op een hoop. “Het heeft veel meer zin om wat minder spulletjes neer te leggen en die wat mooier uit te stallen. Niet zomaar alles op elkaar smijten, dat ziet er niet uit”, stelt Moers. Is het een troep, dan denken mensen dat er goedkope meuk te vinden is. Wessels: “Maar ziet het er verzorgd uit, dan mag het ook iets meer kosten. Draai dan bijvoorbeeld een muziekje, of leg er wat aankleding bij.”

Tip 4: Creëer drukte
Wat volgens Wessels ook werkt: maak je kleedje niet al te breed. Als er dan een paar mensen voor staan, lijkt het direct al drukker. “Bijkomend voordeel van de drukte is dat je dan als koper veel vatbaarder bent voor psychologische beïnvloeding. Dus als je heel sympathiek gevonden wordt op het moment waarop het heel druk lijkt, dan heb je de grootste kans op verkoop.”

vrijmarkt amsterdam tips

Tip 5: Schreeuw! niet!
“Op de markt is dat wel leuk”, zegt Wessels, “het is een traditioneel iets en lekker nostalgisch allemaal. Maar ik denk níet dat mensen er enthousiast van worden.” Moers sluit zich daarbij aan. Volgens de marketingdeskundige is dat schreeuwen echt een vak apart. “Alleen marktkoopmannen kunnen dat op een originele manier.”

Tip 6: Vermijd het euroteken
Je kent ze wel: verkooptrucs. Bijvoorbeeld de ‘van 20, nu voor 5 euro!’-truc, of twee voor de prijs van één. Die kan jij ook inzetten. Daar komt volgens Wessels bij dat je je prijzen ook weer op bepaalde manieren kunt opschrijven. Met of zonder euroteken, bijvoorbeeld: “Als je het euroteken weghaalt, is de kans groter dat je meer verkoopt dan als je ‘m wel opschrijft. Je bent je er dan minder bewust van dat je met geld bezig bent en denkt niet meer kritisch na.”

Tip 7: Maak de prijzen niet té laag
Een blouse verkopen voor 50 cent heeft volgens Moers geen enkele zin. “De prijs zegt ook iets over de toegevoegde waarde die een product heeft. Kijk, voor kleine kinderen snap ik dat je goedkope spulletjes neerlegt, maar je moet er wel een fatsoenlijke prijs voor vragen. Niet iets gaan dumpen. Dan zeg je iets negatiefs over je product.” Volgens Wessels moet de combinatie van de manier van presenteren en de prijs die je ervoor vraagt kloppen.

Tip 8: Doe bij afdingen het eerste bod
“Mensen vinden afdingen wel leuk. Normaal kan dat niet in Nederland, maar op Koningsdag juist weer wel”, stelt de marketingdeskundige. Volgens Wessels is het wel van belang dat jíj dan het eerste bod doet.

Tip 9: Geef complimenten
“Wat je ook kunt doen is iemand een compliment geven”, zegt Wessels. “Dan krijgt diegene het gevoel iets terug te moeten doen, en is de kans groter dat-ie gemakkelijker wordt in de onderhandeling.”

Tip 10: Grijp je muzikale buurmeisje erbij
“En laat de muziek die ze speelt dan aansluiten op de spullen die je verkoopt”, legt Wessels uit. Als in een supermarkt Franse muziek wordt gedraaid, koopt iedereen volgens de consumentenpsycholoog Franse wijn. “Dus stel dat jij morgen oud-Hollandse spulletjes verkoopt, laat iemand dan oud-Hollandse liedjes spelen. Dan komen de hersenen alvast in de Hollandse stemming, waardoor kopers positiever over die producten gaan denken, én je dus sneller iets verkoopt.”

NIEUWS | INTERVIEW | GELD | ORANJE BOVEN

Bron: LINDAnieuws | Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer oranje boven

Lees dit ook even

Please update your browser