Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

interview

Wouter verdiepte zich in smartphone: 'Subtiele trucjes houden je verslaafd'

Wouter verdiepte zich in smartphone: 'Subtiele trucjes houden je verslaafd'

Als je de nieuwe iPhone-update hebt geïnstalleerd, dan ben je vast al geconfronteerd met je schermtijd. Veel uren op social media? De apps doen er alles aan om je verslaafd te houden, vertelde Wouter van Noort ons.

| Boris Lemereis

We spraken de journalist vorig jaar over de ‘subtiele trucjes’ waarmee dit gebeurt.

Lees ook
Maken smartphones je relatie kapot? ‘Slaapkamer verboden terrein’

Nieuwe cijfers

De sociale media van Facebook hebben dagelijks maar liefst twee miljard bezoekers, zo kwam naar voren uit de kwartaalcijfers die Facebook dinsdag publiceerde. Onder de sociale media van Facebook vallen, naast Facebook zelf natuurlijk, ook WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger. Volgens Facebook gebruiken 2,6 miljard mensen alle vier deze apps en meer dan twee miljard mensen een van de ‘Familie-services’. De meeste gebruikers gaan nog altijd naar Facebook: dagelijks gebruiken 1,49 miljard mensen deze tool. Het aantal maandelijkse gebruikers is met 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, namelijk naar 2,27 miljard. Het totale aantal Europese gebruikers is echter gezakt van 377 miljoen naar 375 miljoen gebruikers.

Wouter van Noort

Maar hoe komt dat dan? Vorig jaar interviewden we journalist Wouter van Noort hierover. Ook hij merkte dat hij érg veel op zijn smartphone zat en dook in het onderwerp. Dit resulteerde in zijn boek Is daar iemand? Hoe de smartphone ons leven beheerst.

Je kwam er op een gegeven moment zelf achter dat je smartphoneverslaafd was, schrijf je?

“Klopt. Ik constateerde dat ik obsessief met het apparaat bezig was. Bijvoorbeeld als ik met mijn vriendin op de bank zat. Dan zaten we allebei wezenloos naar het schermpje te turen. Zij aan het Candycrushen, ik aan het Twitteren. We stelden samen vast: het moet minder, we moeten ook weer goede gesprekken voeren.”

Dus het boek is een beschrijving van je eigen zoektocht?

“Ik neem mezelf als uitgangspunt, maar trek het daarna veel breder. Het is niet alleen maar mijn eigen particuliere leventje en mijn probleempjes met de smartphone. Ik ga op bezoek bij technologiebedrijven, spreek met hoogleraren, kijk naar de macht die bedrijven hebben, en kom zelfs tot filosofische vragen over de manier waarop wij data vertrouwen.”

Wat was het meest schokkende wat je ontdekte?

“Het meest schokkende vond ik dat we meetbaar minder empathisch zijn als er een scherm tussen zit. Het blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek dat kinderen minder inleven als ze horen dat de opa van een klasgenootje is overleden, op het moment dat ze met een scherm bezig zijn.”

Is dat iets wat alleen in onderzoeken voorkomt, of ook in het dagelijks leven?

“Denk maar aan de hardheid van discussies op social media. Ik merk het in de manier waarop ik benaderd word op Twitter, maar ook op de manier waarop ik zelf twitter. Ik ben bijvoorbeeld een echte ‘banktwitteraar’. Als ik ’s avonds tv kijk, geef ik wel eens mijn mening over wat daar gezegd wordt. Terwijl je diezelfde opmerkingen veel minder snel in iemands gezicht zou maken.”

Wat merkt de ‘gewone gebruiker’ hiervan?

“Technologiebedrijven spelen in op intrinsieke behoeftes van mensen. We streven bijvoorbeeld naar orde. Denk aan een opgeruimde kamer, of een net bureau. Als een app ons een pushbericht stuurt, komt er een opvallend rood ballonnetje bij het app-icoon te staan. Daardoor ontstaat er wanorde op mijn scherm. Mensen zijn geneigd om op het ballonnetje te klikken om weer orde te krijgen. Daarmee zijn ze teruggelokt naar de app, en dat is precies wat de bedrijven willen.”

Zijn er nog meer van die voorbeelden?

“Een ander voorbeeld zijn de twee blauwe vinkjes op WhatsApp: het bedrijf wil sociale druk creëren om te reageren. Ook de melding ‘..is aan het typen’, moet ertoe leiden dat jij druk voelt je berichtje af te maken en te verzenden. Het zijn subtiele trucjes.”

Wat raad jij mensen aan?

“Behandel je smartphone als voeding, bijvoorbeeld als suiker. Je hebt het nodig én het is lekker, maar je gaat ook niet de hele dag bonbonnetjes eten. Laat je af en toe lekker gaan, maar doe dat niet de hele dag door. De Australische psychologe Jocelyn Brewer verdeelt gezond smartphone gebruik in in drie belangrijke stappen: mindful, meaningful en moderate. Dus: wees je bewust van je gebruik vraag je bij elk gebruik af waaróm je je smartphone gebruikt en beperk je gebruik.”

Lees ook
We mogen onze smartphone uitzetten na werktijd, vindt de PvdA

Dus jij bent helemaal genezen van je smartphone-verslaving?

“Nee, helaas lukt het mij nog niet goed om te minderen. Dat zou aan mijn gebrek aan zelfdiscipline kunnen liggen, maar de trucs van bedrijven worden ook steeds verfijnder waardoor het lastiger wordt om daar tegenwicht aan te bieden. Ik heb wel duidelijke regels: de slaapkamer is strikt anti-smartphone en ik ga het liefst zonder dat ding op vakantie.”

Het boek ‘Is daar iemand? Hoe de smartphone ons leven beheerst’ is hier verkrijgbaar.

In de serie ‘OFFLINE’ van LINDA.tv moeten vijf mensen die bijna continu op hun telefoon zitten, deze 72 uur inleveren. Offline gaan dus. Meer video’s zien? Kijk op LINDA.tv voor originele video’s en LINDA.tv-programma’s.

NIEUWS | LIFESTYLE | INTERVIEW | TECH

Bron: LINDAnieuws | Foto: NRC

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Lees dit ook even

Please update your browser