Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

interview

Renée zat als rechtbanktekenaar bij zaak Anne Faber: 'Mijn heftigste zaak ooit'

Renée zat als rechtbanktekenaar bij zaak Anne Faber: 'Mijn heftigste zaak ooit'

Illustrator Renée van den Kerkhof (26) maakte tijdens de zaak rondom Anne Faber de rechtbanktekening van dader Michael P. Ze noemt het haar heftigste zaak tot nu toe. 

| Jorieke van Noorloos

“Als visueel ingesteld persoon helpt het niet dat je veel voor je kunt zien van wat er wordt verteld”, vertelt Renée aan LINDAnieuws.

Lees ook
Vader Anne Faber: ‘Ik zal haar nooit meer binnen zien stuiven met haar glimlach’

Indruk

Renée heeft vaker bij bekende zaken gezeten: zo maakte ze al eerder een tekening van politiemol Mark M. en tekende ze bij de eerste zittingsdag in het hoger beroep van Geert Wilders. Maar de zaak van Anne Faber heeft wel de meeste indruk op haar achtergelaten. “Die vermissing deed me sowieso al aardig wat. Ik was nauwelijks ouder dan zij en een jongedame zou gewoon in haar eentje moeten kunnen fietsen, zonder dat haar iets overkomt.”

Voorbereiding

“Om me te kunnen voorbereiden op de heftige zaak, ging ik eerst naar de tweede pro-formazitting rondom Anne Faber”, legt Renée uit. “Daar worden alle bewijzen en feiten heel klinisch bekeken, terwijl je in de ‘echte’ rechtszaak ook veel opinie hoort. Ik ben daar op eigen initiatief gaan zitten om alvast te zien hoe iedereen eruitziet en wat ik zoal kon verwachten.” En toen was de echte rechtszaak aan de beurt.

Vlakbij de familie

“Toen ik de zaal binnenliep, viel me gelijk op dat Michael P. maar twee stoelen van Annes oom verwijderd zat”, vertelt Renée. “Het was sowieso een kleine zaal, vol met mensen, dus het was vrij benauwd. De parketpolitie zat vlak achter P. en de oom, dus ik voelde me er wel veilig. Als er iets zou gebeuren, zouden zij gauw in kunnen grijpen.”

Renées rechtbanktekening van Michael P. in de zaak van Anne Faber. Ze maakte de tekening in opdracht van het AD:

Renee van den kerkhof, in opdracht van AD, michael p, anne faber

Visueel ingesteld

“Er zijn die maandag een heleboel details over de verkrachting en de dood besproken, die niet zijn gedeeld in de media, maar die ik wel uit mond van de rechter of Michael P. heb gehoord”, vertelt Renée. “Het was echt heel heftig allemaal. Als visueel ingesteld persoon helpt het zeker niet altijd als je veel voor je kunt zien van wat er wordt verteld. Om me niet te veel aan te trekken van de details, heb ik geprobeerd om me puur op het tekenen te focussen.”

Wel of geen spijt

“Bij eerdere zaken zag ik verdachten vaak huilen, maar Michael P. toonde geen emoties, ook niet toen hij details van de moord en verkrachting uitlichtte.” Ze gelooft dan ook niet helemaal dat hij écht spijt heeft van zijn daad. “Je merkte aan sommige antwoorden ook dat hij die gaf, omdat hij die had besproken met zijn advocaten. Zodat de zaak iets beter voor hem zou uitpakken. Maar hij betuigde zijn spijt op zo’n koele manier, dat ik me afvraag of hij oprecht was.”

Lees ook
Oproep wordt veel gedeeld: wie weet waar de sieraden van Anne Faber zijn?

Gruwelijke details

De rechtszaak rondom Anne Faber duurde twee dagen, Renée was de eerste dag aanwezig. “Daar ben ik heel blij om, omdat de nabestaanden op de tweede dag spraken. Zij hebben toen verteld wat het incident met hen heeft gedaan en dat lijkt me heel heftig om mee te maken. Nu kon ik in ieder geval bijkomen van één dag in de rechtbank.” De illustrator heeft geen last gehad van alle gruwelijke details die ze heeft gehoord. “Iedereen was benieuwd naar hoe ik het ervaren had, dus ik heb vaak mijn verhaal kunnen doen en het daardoor kunnen verwerken. Maar ik kan me niet voorstellen hoe het voor de nabestaanden moet zijn geweest.”

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Renée van den Kerkhof

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Lees dit ook even

Please update your browser