interview

Epidemioloog: 'Jongeren vertonen steeds meer oudersdomskwalen'

Epidemioloog: 'Jongeren vertonen steeds meer oudersdomskwalen'

Arie Boomsma schrok er vanochtend van: Een kwart van de jongeren heeft waarschijnlijk gehoorschade en bovendien is vijftien procent te zwaar. Wij spraken met bewegingswetenschapper en epidemioloog Mai Chin A Paw.

| Tim van Erp

Paw onderzoekt namens het VU Medisch Centrum het verband tussen bewegen, stilzitten en gezondheidsindicatoren.

Het lijkt wel of jongeren steeds sneller ‘oud’ lijken te worden, klopt dat?
We zien dat jongeren tussen de twaalf en 25 jaar te weinig lichamelijk actief zijn, veel zitten en meer kwalen vertonen die je vroeger alleen bij ouderen zag. Overgewicht, hoge bloeddruk, levercirrose, diabetes type 2 (vroeger ouderdomssuiker) – dat zie je nu allemaal ook bij kinderen en op steeds jongere leeftijd. Ook hoor ik wel eens van orthopeden dat zij vaker rugklachten zien bij kinderen. Bovendien: hoe langer ze ermee blijven rondlopen, hoe erger de kwaal wordt.

Waarmee kunnen dit soort ‘kwaaltjes’ voorkomen worden?
Bewegen is het allerbelangrijkste. Ik noem het een ‘gratis medicijn’. Bewegen is ook belangrijk voor je motorische ontwikkeling; als je die motorische vaardigheden niet jong aanleert, dan kost bewegen meer moeite en loop je een grotere kans op blessures als je wel gaat bewegen. Het is dus belangrijk om van jongs af aan voldoende en veelzijdig te bewegen en om het ook regelmatig te blijven doen.

Bewegen jongeren tegenwoordig echt zo weinig?
Als we kijken naar de Nederlandse Norm Gezond Bewegen die inhoudt dat kinderen minstens 60 minuten per dag ten minste matig intensief actief zijn, waarvan ten minste twee keer per week gericht op het verbeteren van kracht, lenigheid en coördinatie. Aan die norm voldoet zestien procent van de jongens en twee procent van de meisjes. Schrikbarend weinig.

Waarom komen ze niet in beweging eigenlijk?
Veel activiteiten die nu populair zijn, zijn zittend en passief. Een deel van de tijd waarin kinderen vroeger buiten speelden, wordt nu voor de tv, op een computer, telefoon of tablet doorgebracht. Te veel stilzitten betekent trouwens niet automatisch dat iemand te weinig beweegt; iemand kan acht uur per dag computeren, maar ook anderhalf uur sporten.

Zie je iPhones en iPads en spelcomputers het liefste verdwijnen?
Nee hoor, ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je bewust bent van de tijd die je zittend achter een beeldscherm doorbrengt en je van tevoren bedenkt hoeveel tijd je aan je iPhone enzovoort wilt besteden, zodat die tijd niet ongemerkt weggeslurpt wordt. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook apps die je kunnen helpen sport en bewegen in je dag in te bouwen.

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws.nl | Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Lees dit ook even

Please update your browser