interview

Joep (24) vulde een verkeerd rekeningnummer in en zag zijn 3000 euro nooit meer terug

Joep (24) vulde een verkeerd rekeningnummer in en zag zijn 3000 euro nooit meer terug

Woensdag werd bekend dat banken bij overschrijvingen voortaan gaan controleren of de ingevulde naam overeenkomt met het rekeningnummer. Joep School (24) kan meepraten over het belang hiervan.

| Boris Lemereis

De Amsterdamse journalist liep twee jaar geleden 3000 euro mis door een verkeerd rekeningnummer.

Lees ook
Banken gaan verkeerde overboekingen tegen door naamcheck

Foutje
Joep is de laatste die zal ontkennen dat het zijn eigen fout was. “Ik typte één cijfer verkeerd op een factuur die ik wilde versturen aan een opdrachtgever. Een 6 waar een 7 had moeten staan, zoiets.” Het rekeningnummer werd keurig overgenomen door het administratiebureau van Het Parool, Joeps werkgever en het geld belandde op een rekening van een onbekende.

Brief
Toen hij zijn fout probeerde recht te zetten, ontdekte Joep dat dat minder makkelijk is dan je zou denken. “Eerst stuurt de bank een brief naar de eigenaar van het rekeningnummer. Intussen kreeg ik het advies om een paar cent over te maken naar het betreffende rekeningnummer, met in de beschrijving de vraag het geld terug te boeken en mijn uitleg van de gebeurtenissen.” Toen er na drie weken geen reactie volgde, stopte de bank met brieven schrijven. Joep kreeg zelf alle gegevens van de rekeninghouder: naam, adres en telefoonnummer. Hij moest het verder zelf maar regelen.

Langsgaan
Om de ellende compleet te maken: de persoon in kwestie nam zijn telefoon niet op. Joep zag uiteindelijk nog maar één oplossing: zelf langsgaan. Niet met een knokploeg, maar in zijn eentje. “Gewoon om erover te praten. Wat had ik te verliezen? Ik had inmiddels de hoop al opgegeven dat ik mijn geld met brievenschrijven ooit nog zou terugzien.”

Verhuisd
Eenmaal in Dordrecht, de woonplaats van de dwarse debiteur, kreeg Joep nóg een tegenslag te verwerken. De ramen van het betreffende huis waren dichtgetimmerd, de deur zat op slot en niemand deed open. Toevallig kwam er net een vrouw met een stapel verhuisdozen aanlopen. Ze was er net komen wonen. De oude bewoners? Die waren naar Litouwen verhuisd. Via de huisbaas hoorde Joep dat ze vertrokken waren met een huurachterstand van drie maanden. Ervaren wanbetalers dus.

Aangewezen op netheid
Joep: “Je bent in zo’n situatie volledig aangewezen op het fatsoen van mensen. Als het nét bij de verkeerde terechtkomt, zie je je geld nooit meer terug. Je kan het nog via de kantonrechter aanvechten, maar dat loopt vaak op niks uit.” Zelfs als je de zaak wint – die kans is overigens best groot – zie je je geld alleen maar terug als de rekeninghouder het niet al heeft uitgegeven.

Te ingewikkeld
Joep schreef voor Het Parool een artikel over zijn financiële avonturen en kreeg veel reacties van mensen die een vergelijkbaar verhaal hadden. Van banken kregen ze te horen dat het ‘te ingewikkeld’ was om beter te controleren of naam en rekeningnummer wel overeenkomen.

Zorgvuldig
Dat die controles er nu wel zijn, vindt Joep een goede zaak. “Mijn belevenissen hebben er wel voor gezorgd dat ik zelf nooit meer zo’n fout zal maken. Sindsdien kijk ik elk rekeningnummer zorgvuldig na als ik geld overmaak. Ja, daar zal ik ook mee doorgaan als de extra naamcontrole is ingevoerd. In die zin is de maatregel dus vooral fijn voor alle andere mensen.”

Lenen
Zijn 3000 euro zag Joep nooit meer terug. Hij moest geld van zijn ouders lenen om de maand door te komen. Inmiddels kan hij er ook om lachen. “Meer kan je toch niet doen. Ik heb wel plezier gehad aan het schrijven van het stuk. Het is in zijn treurigheid toch een grappig verhaal, en vanochtend op Facebook werd ik door allerlei mensen getagd onder het bericht over de nieuwe maatregelen. Maar het blijft een hoop geld.”

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Linda Stulic

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Irene -Irene -

Door het niet checken van naam en rekeningnummer door de ING werd er een aantal keren geld afgeschreven van onze rekening, voor abonnementen en diensten die wij helemaal niet hebben (Telegraaf, waterbedrijf aan de andere kant van het land). Na veel heen en weer bellen bleek dat degene die dit had moeten betalen per ongeluk een verkeerd cijfer had ingevuld en is het geld uiteindelijk door die bedrijven teruggestort. Ook kregen we een excuusboeket van de ING. Sindsdien check ik inderdaad ook altijd of ik het juiste nummer invul.

Meer interview

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser