interview

Deze historicus kocht honderd oude LINDA.'s voor boek over... het merk LINDA.

Deze historicus kocht honderd oude LINDA.'s voor boek over... het merk LINDA.

‘Spiegelzaal van onze tijd’, zo heet het boek dat journalist en historicus Chris van der Heijden schreef over de plek van het merk LINDA. in de hedendaagse maatschappij.

| Tim van Erp

Chris (62) deed jaren onderzoek naar LINDA. en natuurlijk spraken wij hem over zijn bevindingen.

Lees ook
Linda de Mol neemt Majoor Bosshardtprijs in ontvangst voor LINDA.foundation

Hoe kwam u op het idee om LINDA. te onderzoeken?
“Mijn vrouw en ik hebben een huis in Spanje, in de buurt van Madrid, waar in de zomer al jarenlang veel vrienden langskomen. Die nemen dan altijd een heleboel leesvoer mee. Dat waren altijd bladen als Vrij Nederlandde VolkskrantDe Groene Amsterdammer. Totdat er een keer LINDA.’s bij zaten. Daar moest ik in eerste instantie om lachen. Ik dacht: wat is dit nou? Maar toen ging ik het lezen, en vond ik het – ondanks dat ik niet de doelgroep ben – heel leuk.”

Waarom vond u het in eerste instantie grappig?
“Ik ben typisch zo’n Hollandse intellectueel en in mijn kringen las je gewoon geen damesbladen, zeker als man. Het gebeurde vast wel hoor, maar dan hing je dat niet aan de grote klok. Net zoals je ook De Telegraaf niet las, bijvoorbeeld. Dat waren ongeschreven regels.”

U schrijft dat mensen in uw omgeving reageerden met: ‘Wat moet jij nou met LINDA.?’
“Mensen lachten me niet uit hoor, maar opmerkelijk vonden ze het wel. Ik heb een heleboel geschreven over de Tweede Wereldoorlog; dan is LINDA. nogal een verrassend onderwerp. En ik ben een man van in de zestig. Maar ik ben heel geïnteresseerd in actuele geschiedenis, en de laatste tien jaar is er heel veel veranderd in mijn belevingswereld. Daarvoor nam ik LINDA. als perspectief.”

Wat veranderde er dan zoal?
“Ik zie bijvoorbeeld dat mijn kinderen informatie op een heel andere manier tot zich nemen dan ik vroeger deed. De spanningsboog is nu korter: je gaat van tijdschrift naar nieuwssite naar filmpje.”

Lees ook
Twitteraars ‘verpesten’ bekende boektitels en het is hilarisch

Hoe ging u precies te werk bij uw onderzoek?
“Ik kocht via Marktplaats honderd oude LINDA.’s bij een vrouw uit Limburg, voor vijftig euro. Ik heb ook contact gezocht met de redactie van LINDA., die me onder meer toegang gaf tot het redactiesysteem. En LINDA.-hoofdredacteur Jildou van der Bijl las het manuscript en voorzag het van commentaar.”

De grote vraag is natuurlijk: wat zegt LINDA. nou over onze maatschappij?
LINDA. schetst een prachtige samenleving: moeilijke onderwerpen als scheidingen of mishandeling blijven niet onbesproken, maar er wordt ook getoond dat we vooral moeten kunnen genieten. Van taartjes eten of kleding kopen, bijvoorbeeld. Én dat we onszelf kunnen zijn. Linda de Mol zelf, en de geïnterviewden in het blad, zullen nooit zeggen: zó moet het. Maar lezers kunnen zich wel spiegelen aan hun mening, bepalen of zij het ermee eens zijn. En daar kan iedereen anders in staan; het merk straalt een sterk individualisme uit.”

U noemt wat LINDA. doet ‘zachte journalistiek’. Bent u door uw onderzoek anders tegen deze vorm van journalistiek aan gaan kijken?
“Je kunt daar heel snobistisch over doen, maar ik vind een ‘verschil in niveau’ er niet toe doen. Waarom zou het alleen interessant zijn als het over Israël of Den Haag gaat? Zachte journalistiek doet dingen die voor veel mensen belangrijker zijn dan hard nieuws. Ik ben zelf in elk geval zeker heel andere dingen gaan lezen dan vroeger.”

Spiegelzaal van onze tijd. LINDA. en de Nederlandse samenleving ligt vanaf morgen in de winkel. Het boek alvast bestellen? Dat kan hier.

NIEUWS | BEKEND | INTERVIEW | ALLES OVER LINDA.

Bron: LINDAnieuws | Foto: Carmen Padules

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Meest gelezen

Meer interview

Lees dit ook even

Meer interview

Please update your browser