interview

Interessant zeg: blijf langer 'houdbaar' met tips uit dit nieuwe boek

Interessant zeg: blijf langer 'houdbaar' met tips uit dit nieuwe boek

We gaan meestal pas naar de dokter als we klachten ondervinden van veroudering. Maar eigenlijk zouden we ons hele leven bezig moeten zijn met het voorkomen van die klachten, vindt journalist Hanny Roskamp (foto).

| Malin Kox

Samen met journalist Pim Christiaans schreef ze het net verschenen Check je houdbaarheid. LINDAnieuws belde haar op.

Waarom moest dit boek er komen?
In de wetenschappelijke archieven van bijvoorbeeld universiteiten liggen veel onderzoeken waarvan we weten dat ze goed zijn, maar die nog niet worden toegepast. In samenwerking met goede wetenschappers hebben we hier antiaging-adviezen uit gedistilleerd. En die adviezen willen we graag delen. Mensen weten tegenwoordig van gekkigheid niet meer wat ze aan moeten qua eten en bewegen. Wij helpen ze graag bij het maken van de juiste keuzes.

Waarin verschilt het van vorige boeken die jullie hebben geschreven, zoals De Houdbare Vrouw?
Check je houdbaarheid is veel praktischer dan de vorige boeken. Het behandelt meer de conclusies uit onderzoeken, dan dat we ingaan op de discussie. Ook is het breder qua onderwerpen; je ogen, oren en immuunsysteem komen ook aan bod. En tenslotte: tegenwoordig zijn er veel tests in de handel, waarmee je bijvoorbeeld zelf je cholesterol kunt meten. Ook dat onderwerp behandelen we, hoe je zelf kunt kijken hoe je lichaam ervoor staat.

Van welk advies in jullie boek zullen mensen steil achterover slaan?
Nou, steil achterover slaan, dat weet ik niet. Maar wat we allemaal zouden moeten doen is vitamine K2 slikken, en dan in de variant menaquinone-7. Onderzoek van de Universiteit van Maastricht heeft uitgewezen dat deze variant niet alleen helpt om kalk in je botten in te bouwen, maar dat het ook de kalkaanslag in je aderen opslurpt. Eigenlijk zouden we geen kalktabletten meer moeten slikken zonder ook deze vitamine in te nemen. Deze stof ontbreekt in ons moderne voedsel, al zit het nog wel sporadisch in rauwmelkse Franse kaasjes. Goede vitaminepreparaten bevatten het wel, hoewel de doses daarvan waarschijnlijk te laag zijn.

Wat bedoelen jullie met een nederterraan dieet?
Uit onderzoek blijkt dat de traditionele Hollandse pot – dus aardappels met groenten en een klein stukje vlees, haring, etcetera – net zo goed voor je is als een traditioneel Mediterraans dieet. Het gaat erom dat je voeding traditioneel, basaal en puur is, en vaak grotendeels plantaardig. In het traditionele Hollandse menu bijvoorbeeld aten mensen niet zo veel vlees als tegenwoordig, daar was helemaal geen geld voor.

En tot slot een persoonlijke vraag: hoe komt het dat je jaren te zwaar was en met een simpele tip uit het boek achttien kilo wist af te vallen?
Ik heb altijd gesport, dat wel, met mijn zittende beroep. Wat ik echter niet deed, was dagelijks bewegen. Natuurlijk liep ik wel van en naar de koelkast, maar ik bewoog niet substantieel. Ik heb in februari een stappenmeter aangeschaft en zet sindsdien dagelijks minimaal tienduizend stappen. En dat is het.

In Check je houdbaarheid behandelen Hanny Roskamp en Pim Christiaans 31 onderdelen van de gezondheid, van bloeddruk tot hormonen en van genen tot geheugen. Per onderdeel komen de beste (zelf)testen en de laatste antiaging-adviezen aan bod.

SNACKS | INTERVIEW

Foto: Hanny Roskamp

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Sinterklaasje kom maar binnen: zo heb je je surprise eindelijk een keer wél op tijd af
Advertorial

Sinterklaasje kom maar binnen: zo heb je je surprise eindelijk een keer wél op tijd af

Betekent Sinterklaasavond voor jou kilo's aan pepernoten en vrolijkheid, maar ook stress omdat je ieder jaar weer een originele surprise wilt maken? En dat toch altijd weer meer tijd kost dan gedacht. 

Lees dit ook even

Please update your browser