interview

Marketingstrateeg Erik Schampers: 'vrouwenproducten zijn gemiddeld 7 procent duurder'

Marketingstrateeg Erik Schampers: 'vrouwenproducten zijn gemiddeld 7 procent duurder'

Er is momenteel veel discussie gaande over ‘genderpricing’. De Volkskrant schreef vandaag bijvoorbeeld dat vrouwenscheermesjes een stuk duurder zijn dan de mannenvariant van exact hetzelfde mes.

| Boris Lemereis

LINDAnieuws belde marketingstrateeg Erik Schampers (foto) van GenderMarketing, een bureau dat bedrijven adviseert over ‘seksebewute marketing’.

Lees ook
De loonkloof krimpt: jonge vrouwen verdienen nu meer dan jonge mannen

Was u op de hoogte van deze prijsverschillen?
“Absoluut. Als je het onderzoek breder pakt, zie je dat producten voor vrouwen gemiddeld 7 procent duurder zijn. Dat geldt niet alleen voor scheermesjes, maar voor alle producten waar een mannelijke en vrouwelijke variant van bestaat. Ook LEGO voor meisjes is bijvoorbeeld duurder. En het stomen van een overhemd kost minder dan het stomen van een vrouwenblouse. Een vrouwenspijkerbroek is duurder dan een mannenspijkerbroek. Ga zo maar door.”

Wat is de gedachte daarachter?
“De vrouwelijke beslissing is wezenlijk anders dan de mannelijke beslissing. Mannen hebben geen emotionele binding met de producten die ze kopen. Het zijn jagers, óók als het om de laagste prijs gaat. Het gaat ze puur om de functionaliteit. Bij vrouwen komen er naast de functionaliteit ook de esthetische waarde en emotie bij kijken. Bovendien zijn vrouwen merktrouwer dan mannen: ze zullen sneller aankopen doen bij merken die vertrouwd zijn. Je ziet ook dat bij vrouwen mond-tot-mondreclame beter werkt. Ze geven elkaar adviezen: ze denken vanuit het collectief. Mannen denken meer vanuit het individu.”

Dat klinkt allemaal wel erg stereotyperend.
“Ik ben me ervan bewust dat het stereotyperend klinkt. Ik wil absoluut niet polariseren, maar we moeten de natuurlijke verschillen tussen man en vrouw niet vergeten in de marketing. Ik geef veel lezingen, en mensen in de zaal herkennen die verschillen. De verschillen zijn er, en de marketing kan daar op inspelen. Het is bewezen effectief. Ik zelf ben actief in de woningbranche. Ik kan ieder woonhuis voor 10 procent hoger verkopen, alleen door wat ik weet over gendermarketing. Ik denk dat dat voor ieder product geldt.”

Vindt u het rechtvaardig om door dit soort marketing hogere prijzen te vragen?
“Absoluut niet. Ik zeg dat ik mijn kennis zoú kunnen inzetten om producten duurder te verkopen. Maar ik doe dat nooit. Ik adviseer bedrijven hoe ze het best de wensen van hun klanten kunnen beantwoorden. In 85 procent van de gevallen beslist de vrouw over aankopen van het gezin. Bij de ontwikkelaars van producten is 98 procent man. Maar 6 procent van die mannen zegt vrouwen te snappen. Daar zit een enorme kloof.”

Moet die kloof wel gedicht worden?
“Sinds fabrikanten van huidverzorgingsproducten het verschil tussen mannen- en vrouwenproducten zijn gaan maken, zijn hun verkoopcijfers met 40 procent gestegen. Daar is op zich niks mis mee, maar wel als de prijzen voor vrouwenproducten aanzienlijk hoger liggen. En het gaat om producten met exact dezelfde productiekosten, vergeet dat niet. Ik denk dat het heel goed is dat er aandacht voor dit onderwerp is. Het is oneerlijk dat vrouwen meer betalen voor exact hetzelfde product. Dat terwijl ze ook nog eens minder verdienen dan mannen in dezelfde functie. Het zou kunnen dat de aandacht er nu toe leidt dat producenten dit eens aan gaan passen. Ja, mannen en vrouwen zijn wel verschillend. Maar ze zijn ook vooral gelijkwaardig.”

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Erik Schampers

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser