interview

Carlijn (23) werkt de to-dolijst van andere mensen weg

Carlijn (23) werkt de to-dolijst van andere mensen weg

Heb je geen zin om in de rij te staan bij de bakker? Of om te wachten tot die verwarmingsmonteur ein-de-lijk langskomt? Het bedrijf van Carlijn Oosthoek (foto) neemt het werk van je over.

| Boris Lemereis

Het bedrijfje liep zó goed dat ‘business babe’ Carlijn deze week met een interview in Quote stond.

Lees ook
Lollige to-dolijstjes van kinderen

Drukte
Wij belden met Carlijn. Want hoe zit dat: een bedrijf dat to-dolijstjes van anderen afvinkt? Het idee ontstond ruim een jaar geleden, vertelt ze. Carlijn zag dat veel mensen het heel druk hebben. “Ouders werken vaak allebei, houden intussen een huishouden draaiende en willen ook nog leuke dingen met hun kinderen doen. Dat kost opgeteld best veel tijd, waardoor je lang niet aan al je taken toekomt.” Die taken neemt het bedrijf, Do Company, dus over.

Alle opdrachten
Neemt het bedrijf écht alle opdrachten aan? Het antwoord op de vraag is simpel: “Ja.” “Het idee is dat we echt alle taken van de to-dolijst kunnen overnemen. Tot nu toe hebben we nog niks hoeven weigeren.”

Schroefjes sorteren
En dus stond Carlijn laatst een enorme hoeveelheid schroefjes te sorteren. Of moest ze regelen dat er een kelder werd gebouwd. Een andere keer vroeg ze een offerte aan voor een funderingsonderzoek. Dat voor zo’n taak best wat achtergrondkennis vereist is, daar deinst ze niet voor terug. “We hebben gewoon een aantal bedrijven gebeld, informatie verzameld en de beste offerte aan de klant gepresenteerd.” Schoenen poetsen, katten voeren, of uitzoeken waar je een bepaald soort zwarte truffels kunt kopen: niks is te gek.

Oliebollen
Eigenlijk doet Do Company vooral klusjes waar mensen tegenop zien. Carlijn: “Eind vorig jaar hebben we oliebollen gekocht voor mensen die geen zin hadden om zelf in de rij te staan. Om vier uur ’s ochtends stonden we in de rij bij de beste oliebollenbakker van Rotterdam. Toen we aan de beurt waren, bestelden we 500 oliebollen en 300 appelflappen. Zó veel mensen hadden er best een extraatje voor over om niet zelf in de rij te moeten staan.” Dit jaar verwacht Carlijn met een nóg grotere bestelling in de rij aan te sluiten.

Prijzig
De service kost wel wat. Do Company rekent 8,50 euro per kwartier. “We worden ingehuurd door mensen die het ervoor over hebben. Het voordeel is dat ze één aanspreekpunt hebben dat alles regelt. Echt de hele to-dolijst dus. Ook als mensen brood van een bepaalde bakker, vlees van een bepaalde slager, of producten uit verschillende supermarkten nodig hebben, regelen wij dat. Daarmee verschillen we van de ‘reguliere’ boodschappenservices.”

Ouders bezoeken
Dat het bedrijf zelfs wordt ingehuurd om ouders van mensen die te druk zijn te bezoeken, vindt Carlijn geen probleem. “Als mensen te druk zijn om hun ouders te zien, kunnen wij dat voor ze doen. Ze zouden ons ook niét kunnen inhuren, dan krijgen die mensen helemaal geen bezoek meer.” De medewerkers van Carlijn maken regelmatig wandelingetjes met ouderen, of bezoeken musea.

Kan ervan leven
Een ding is zeker: het bedrijf loop hartstikke goed. Carlijn kan er naar eigen zeggen “net van leven”. Het bedrijf verkeert nu nog in de opstartfase, maar ze hoopt er binnen twee tot drie jaar goed van rond te kunnen komen. Bovendien zou uitbreiding een optie zijn. Do Company is nu actief in Rotterdam en Den Haag, maar er zijn plannen om ook in Amsterdam te starten. Want onvoltooide to-dolijstjes… Tja, die heb je nou eenmaal overal.

NIEUWS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Carlijn Oosthoek

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Meest gelezen

Meer interview

Lees dit ook even

Meer interview

Please update your browser