Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

interview

Camila is Marie Kondo-fan en opruimspecialist: 'Het is net als mindfulness'

In de nieuwe Netflix-serie ‘Tidying Up with Marie Kondo’ draait alles om opruimen. Nooit meer in rommel leven is voor vele mensen namelijk een droom, maar eentje die moeilijk te verwezenlijken is.

| Stijn de Vries

De serie is nu al een regelrechte hit op de streamingdienst: duizenden kijkers ruimen massaal hun huizen op en delen de foto’s op sociale media. De trailer zie je hierboven.

Opruimkoningin

Wij spreken Camila Valim (38) van Joy in Organizing. Zij is door de Japanse opruimkoningin Marie Kondo opgeleid. Nu werkt ze in Nederland als gecertificeerde ‘KonMari Consultant’ om mensen te helpen hun leven op orde te krijgen. Hoe jij dat ook kunt doen (in ’t kader van goede voornemens) en wat zo’n consultant zijn inhoudt, lees je hieronder.

Waarom wilde je een KonMari consultant worden?

“Toen ik zwanger van mijn tweede kind was, kreeg ik een enorme nesteldrang. Ik las Marie Kondo’s boek en dacht: dit is het, ik ga mijn huis en leven aanpassen. Door haar methode te gebruiken is ons gezinsleven echt veranderd. We zijn nu nooit meer onze sleutels kwijt, er zijn geen bergen wasgoed meer en stapels onnodig papier zijn de deur uit. Nadat ik topfuncties in de televisiewereld had en daar zestien jaar lang het hoofd van de marketingafdeling was, besloot ik mijn carrière stop te zetten. Eind vorig jaar gooide ik ’t roer om en deed ik iets waar ik – en waar andere mensen – écht blij van werd. Dat was KonMari consultant worden.”

Hoe word je een KonMari consultant?

“Voor haar opleidingstraject moest ik naar Londen voor een seminar, waar 106 andere mensen – uit 32 verschillende landen – drie dagen lang met haar en haar team leerden over haar methode. Als je die lessen volgt, word je niet meteen consultant. Daarvoor moet je onder andere minstens tien sessies van drie à vijf uur, met minstens twee cliënten, doen. Online moet je daarna allerlei verschillende vragen invullen die je na iedere sessie moet beantwoorden. Marie Kondo’s team kijkt dan of je het goed doet of niet. Na al die vragen en sessies moet je ook nog een examen maken. Het is veel werk, maar Marie Kondo wil ook graag mensen die het écht begrijpen.”

opruimen camila

Wat doe je als consultant?

“Als KonMari consultant ben ik altijd bezig met mijn cliënten. Ik doe coachingsessies met hen, wat erg overweldigend kan zijn. Ik kijk met diegene naar wat in hun huis ze écht gelukkig maakt. We gaan het hele huis langs. Trui voor trui en onderbroek voor onderbroek moeten zij zichzelf afvragen of ze er echt blij van worden. Zo niet, dan moet het weg. Gemiddeld ben ik met een cliënt vier maanden bezig. Sommige mensen hebben alleen al vijftien uur nodig om door hun kleding te gaan. Er zijn altijd tranen tijdens sessies omdat er ook vaak spullen met emotionele waarde tevoorschijn komen.”

Wat maakt de KonMari-methode zo goed?

“Het is een manier om je huis zo op te ruimen, dat je ruimte in je hoofd creëert. Dat is echt iets wat ik terugzie bij cliënten: na een opruimsessie hebben ze mentaal opeens tijd om leukere dingen te doen. Een cliënt van me is bijvoorbeeld weer begonnen met zanglessen. Ze kunnen weer van het leven genieten en de dingen doen waar ze blij van worden, zonder zorgen te hebben over hun rotzooi thuis. Mensen doneren erna vaak enorm veel van hun spullen. De KonMari methode verandert je denkwijze over alleen maar kopen, kopen, kopen. ”

Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt tijdens een opruimsessie?

“Een man die blij werd van de gele zweetvlekken op zijn T-shirts. Ik coachte hem zelf de beslissing te nemen om het weg te gooien of niet, maar hij werd oprecht gelukkig van die met zweet bevlekte T-shirts. Ja, dan mag-ie ze volgens de methode ook houden. Weer een andere cliënt kon zijn vele IKEA-handleidingen maar niet loslaten. Maar echt het gekste was toen een vrouw, na het uitstallen van haar kledingkast om te kijken wat weg mocht, zoveel kleding bleek te hebben, dat ze van de schrik flauwviel.”

View this post on Instagram

~ Procrastination ~ what’s stopping you from starting or completing your tidying/KonMari journey? Share in the comments, I’d love to give you some words of encouragement. For the Dutchies 🇳🇱 amongst us, I’m talking about “uitstelgedrag” 😉. 🕰 There’s no denying we’ve all mastered the art of putting things off to do later, be it going to sleep at a reasonable hour, finally going to the gym, finish (or even start) reading those books on the shelf, eating healthier, getting rid of old clothes, and yes - tidying up your house. We can’t beat it, so let’s just embrace it. It’s part of our being - as long as we’re not passive, just sitting around doing nothing. That’s clearly a problem. ✨ With the new year coming up & Marie Kondo’s Netflix series launching January 1st, this is the perfect time to reflect on your tidying journey. If you haven’t started it yet, make a commitment to become an active procrastinator: delay the less important things and make tidying your most valuable task if that is truly what you’ve been wanting to do so badly. Let’s make it a #newyearnewjoy and especially for 🇳🇱 let’s make #sparkjoynederland THE trending topic in January. Do it, do it now!. 💪🏼 . ~ Thanks @andreakjanes for the great photo and @rmattarcook for lending your gorgeously organized home ~ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . #sparkjoy #tuwmk #mykonmari #konmari #konmarimethod #mariekondo #procrastination #procrastinate #procrastinating #procrastinator #opruimen #tidyup #tidy #organization #organized #organised #organisation #declutter #declutteryourlife #decluttering #konmariconsultants #professionalorganizer #professionalorganiser #opruimcoach #personalorganizer #newyearsresolutions #newyearsresolution #commitment

A post shared by Camila✨Trained by Marie Kondo (@joy.in.organizing) on

Lees ook
4 x voordelen van een minimalistisch interieur

Wat zijn je drie belangrijkste opruimtips?

“De eerste tip: kijk in je eigen huis wat in bakjes en dozen kan. Door spullen daarin te bewaren, ziet het er veel rustiger uit in je woning. Een andere is om je spullen te groeperen: leg de pennen bij de pennen op één plek en je batterijen bij de batterijen op een andere plek. Dan liggen ze niet in verschillende kamers en weet je ze altijd weer terug te vinden. Het laatste: probeer je kleding op een verticale manier op te vouwen, zodat ze verticaal in je lades staan. Dat maakt je kledingkast veel overzichtelijker en zo creëer je meer ruimte in je laden. Echt waar: door goed op te ruimen wordt niet alleen je huis rustiger, maar je hoofd ook. Het is net als mindfulness.”

VIDEO'S | NIEUWS | WONEN | LIFESTYLE | INTERVIEW | JIJ VERTELT

Bron: LINDAnieuws | Foto: Camila Valim

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer interview

Lees dit ook even

Please update your browser