nieuws

Waarom de noodzaak van technologie op scholen volgens deze schrijver wordt overschat

Waarom de noodzaak van technologie op scholen volgens deze schrijver wordt overschat

Volgens de Engelse schrijver Eliane Glaser hebben scholen een groot aandeel in de technologieverslaving van kinderen, en is het gebruik daarvan zwaar overschat. 

| Maaike van de Graaf

Dat schrijft zij in The Guardian

Lees ook
Zelfs Bill Gates en Steve Jobs voedden hun kinderen (deels) op zonder technologie

‘De schuld van scholen’
Elianes kinderen zijn verzot op technologie, ondanks dat zij thuis geen computers en tablets gebruiken en alleen af en toe televisie kijken. ‘Scholen stimuleren het technologiegebruik van mijn eigen kinderen, waarna ik vervolgens moet toekijken hoe ze verslaafd raken aan mijn telefoon’, schrijft ze. En dat terwijl uit onderzoek van Public Health England blijkt dat overmatig gebruik van technologie juist leidt tot depressie en slaapproblemen.

Waarom dan toch?
Maar toch maken steeds meer scholen gebruik van iPads en computers. En dan vooral omdat ze kinderen willen voorbereiden op de toekomst. ‘Onzin’, vindt Glaser: ‘geen enkel bedrijf wil een kind dat op tienjarige leeftijd heeft geleerd hoe die een PowerPoint in elkaar moet zetten’.

‘Toch niet goed’
En dus vindt Glaser ‘het gebruik van technologie een utopie. We hebben als mens zelf de keuze over de manier waarop technologie ons leven overneemt.’ Volgens de schrijver gaat een goede ontwikkeling van een kind juist gepaard met frisse lucht, beweging en goede leraren. ‘En dus is het tijd dat scholen weer opnieuw gaan nadenken’, aldus Eliane Glaser.

Eliane Glaser

Maar niet alleen kinderen zijn verslaafd aan technologie. In OFFLINE moeten vijf telefoonjunkies 72 uur hun mobiel inleveren. Meer videos’ zien? Meld je aan bij LINDA.tv voor nog meer video’s & originele LINDA.tv-programma’s.

NIEUWS | KINDEREN | MEEPRATEN | TECH

Bron: The Guardian | Foto: ANP foto

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser