nieuws

Facebook test 'afkeurknop' voor kwetsende en ongepaste berichten

Facebook test 'afkeurknop' voor kwetsende en ongepaste berichten

Likes, hartjes, duimpjes omhoog: we kunnen op sociale media op allerlei manieren laten zien dat we iets leuk vinden. Maar de mogelijkheden om aan te geven dat we iets niet leuk vinden, zijn minder eindeloos. 

| Justine Wouterson

Daarom test Facebook nu een zogenaamde afkeurknop.

Lees ook
We zitten veel minder lang op Facebook en dat vindt het platform eigenlijk niet zo erg

‘Downvote’
De knop werd donderdagnacht beschikbaar voor een klein aantal Amerikaanse gebruikers, vertelt het bedrijf aan TechCrunch. Met een downvote, die volgens het sociale platform níet gezien moet worden als een ‘vind ik niet leuk-knop’, kunnen Facebookgebruikers een bericht of reactie verbergen. Daarna kan aangegeven worden waarom het bericht bijvoorbeeld kwetsend, misleidend of ongepast is.

Rapporteren
De downvote is vergelijkbaar met de huidige rapporteerfunctie die gebruikt kan worden om melding te maken van ongepaste berichten. Facebook is benieuwd of deze vaker gebruikt zal worden en effectiever zal zijn wanneer deze prominenter in beeld is.

Afwachten
De afkeurknop is op dit moment voor vijf procent van de Amerikaanse Android-gebruikers op Facebook beschikbaar. Het is nog niet bekend of de functie na de testfase definitief zal worden toegevoegd.

Naast dat een afkeurknop volgens ons best welkom is, kunnen er naar onze mening ook nooit genoeg emoji’s zijn. Gisteren verschenen de eerste beelden van de gezellige poppetjes, dieren, etenswaren en huishoudelijke items die we er dit jaar bij gaan krijgen:

NIEUWS | BUITENLAND | TECH

Bron: TechCrunch | Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser