nieuws

Deze neurowetenschapper legt uit waarom snoozen toch écht slecht voor je is

Deze neurowetenschapper legt uit waarom snoozen toch écht slecht voor je is

Slaap jij slecht? Dat zou weleens je eigen schuld kunnen zijn. Volgens neurowetenschapper Els van der Helm gaan we namelijk totaal verkeerd met slaap om.

| Marloes van Wijnen

Van der Helm (33) legt aan LINDAnieuws uit wat we fout doen, en wat precies de grootste stoorzenders zijn.

Lees ook
Dat je een man in de hoek van je kamer ziet staan: zo eng is een slaapstoornis

Els van der Helm

Niet altijd een prioriteit
Je doet het één derde deel van de dag. Wat zeggen we? Eén derde deel van je leven. Slapen is een prioriteit, al zien veel mensen dat niet zo. Van der Helm: “De meeste mensen zijn helemaal niet zo met een goede nachtrust bezig, en slapen dan ook ‘verkeerd’. Het belang van slapen wordt vaak onderschat, maar in de wetenschap weten we wel beter. Dat willen we graag omzetten naar een praktisch advies, in de vorm van een app.”

Werk aan de winkel
De app Shleep moet gebruikers niet alleen bewuster maken van het belang van slaap, maar gebruikers ook daadwerkelijk coachen en helpen iets te veranderen aan hun slaapgedrag. “Het is een app voor iedereen”, legt Van der Helm uit. “Dus voor mensen die slaapproblemen hebben, maar ook voor mensen die eigenlijk nergens last van hebben, maar nieuwsgierig zijn naar hun slaapgedrag, en hoe ze dat kunnen verbeteren.”

Don’ts
Dat advies is natuurlijk voor iedereen anders, maar volgens Van der Helm is het over het algemeen heel duidelijk wat wel en niet goed is. Snoozen bijvoorbeeld, behoort tot die laatste categorie. Van der Helm: “Je hersenen willen eigenlijk het liefst dat je aan een gesloten stuk doorslaapt, en dat je hersenen ook bepalen wanneer je wakker wordt.” Dat betekent dus dat je eigenlijk geen wekker zou moeten zetten. “Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk”, begrijpt Van der Helm, “maar als je snoozet, dan doe je eigenlijk het tegenovergestelde van wat je hersenen willen.”

Snoozers, opgelet
Dat staat ook weer in verbinding met je biologische klok. “De biologische klok is er in principe om je te helpen opstaan, maar door te snoozen kan de biologische klok je niet meer op de juiste manier ondersteunen. De natuurlijke processen die je lichaam creëert, neem je op deze manier weg.” Met andere woorden: het is dus lastiger om op te staan als je snoozet.

Hersens op ‘standby’
Maar snoozen is volgens Van der Helm niet het enige veelvoorkomende probleem. “Slapen naast je smartphone wordt ook heel veel gedaan, en dat is minstens net zo slecht voor je slaapgedrag. We hebben zonder erover na te denken de telefoon meegenomen de slaapkamer in. We zijn heel erg gewend om de hele tijd nieuwe input te krijgen, maar dat draagt absoluut niet bij aan je nachtrust. Integendeel: je kan op deze manier je hersenen niet compleet ‘uitzetten’. Je hersenen zijn namelijk, in tegenstelling tot onze technologie, níet geüpdatet naar 2018.”

Lees ook
Nooit meer snoozen door wekker met schokfunctie

Smartphones in de slaapkamer
Van der Helm beseft dat het aanpakken van dit probleem een uitdaging is. “Het is heel erg lastig, bijna onmogelijk, om mensen dat af te leren, maar het is enorm belangrijk om ons slaapgedrag te beschermen door onze smartphones niet meer mee te nemen naar de slaapkamer. Je zal daardoor niet alleen sneller in slaap vallen, maar ook de kwaliteit van je slaap zal omhoog gaan.”

Zit in de familie
Ban snoozen uit je leven en je smartphone uit je slaapkamer, en je zult stukken beter slapen. Maar hoe zit het dan precies met de duur van een goede nachtrust? “Gemiddeld heeft een mens acht uur slaap per nacht nodig. Dat is voornamelijk genetisch bepaald, dus wie denkt zichzelf te kunnen ‘trainen’ om minder te hoeven slapen, houdt zichzelf voor de gek. Mensen denken vaak: ik wen er wel aan, maar zo werkt het niet. Slechts één procent van de bevolking is uitgerust na zes uur slaap, en dat zit dan ook echt in de familie.” Dus voor die andere 99 procent geldt: vanavond gewoon op tijd je bed in.

Meer informatie over de app Shleep, en de mogelijkheid om ‘m te downloaden, vind je hier.

NIEUWS | INTERVIEW | TECH | GEZOND

Bron: Els van der Helm | Foto: Els van der Helm

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser