nieuws

Deze gevolgen heeft smartphonegebruik voor scholieren volgens bezorgde docenten

Deze gevolgen heeft smartphonegebruik voor scholieren volgens bezorgde docenten

Het ‘AD‘ heeft onderzoek gedaan onder Nederlandse docenten naar het smartphonegebruik van scholieren. Conclusie: leraren maken zich ernstig zorgen. 

| Pim Prins

Wij leggen het probleem bloot aan de hand van enkele vragen.

Lees ook
Hoogleraar waarschuwt voor forse toename in blindheid door turen op schermpjes

1. Waar maken docenten zich zorgen over?
Docenten maken zich vooral veel zorgen omdat het effect van de smartphone direct te zien is in de klassen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en AD onder ruim 1300 docenten van middelbare scholen. Onderzoeker Liesbeth van der Woud: “Het social mediagebruik van leerlingen leidt niet alleen tot slechtere onderwijsprestaties, maar ook tot sociale en psychische problemen.”

2. Welk effecten heeft het gebruik van een smartphone nog meer op hen?
Door het overmatige gebruik zouden leerlingen zich slechter langdurig kunnen concentreren en doordat ze continu worden afgeleid, lijdt het huiswerk eronder. Daarnaast zijn ze onder meer moe tijdens de lessen, omdat ze te lang doorgaan op hun mobieltjes, en hebben ze minder fantasie. Overprikkeling speelt ook mee, omdat leerlingen het idee hebben altijd te moeten reageren op appjes. 

3. Welk effect heeft dat op de schoolprestaties?
Volgens 45 procent van de docenten die meededen aan het onderzoek is het gemiddelde rapportcijfers van hun leerlingen lager geworden. Een kleiner deel stelt dat het aantal zittenblijvers is toegenomen op de school. Door de mobieltjes kunnen scholieren alle informatie moeiteloos opzoeken, waardoor leraren bang zijn dat ze niet goed meer weten hoe ze iets in hun hoofd moeten stampen.

4. Heeft het mobieltje ook effect op de sociale omgang tussen scholieren?
Leraren stellen dat de sociale omgang tussen scholieren verslechterd. “Ze hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie. In de pauze zie ik dat ze als musjes naast elkaar zitten te communiceren met hun apparaat in plaats van met elkaar.”

Lees ook
Eén op tien scholieren naar huis gestuurd vanwege zieke docent

5. Wat moet er gebeuren?
Het AD laat Peter Nikken, hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit, advies geven. Balans is het toverwoord volgens hem. “Er zijn momenten dat ze prima zonder kunnen. Ze moeten leren dat het soms heus niet erg is als ze niet direct op een bericht in een groepsapp reageren.”

6. Wat kun je er als ouder aan doen?
Een kwart van de leraren vindt volgens het onderzoek dat ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Nog te veel ouders bellen of appen hun kinderen onder schooltijd. Ook zouden ze strikter moeten toezien op het gebruik van mobiele telefoons thuis.

Hier lees je uitgebreider over het onderzoek en de bevindingen van docenten en wetenschappers.

NIEUWS | KINDEREN | TECH

Bron: AD | Foto: Hollandse Hoogte

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser