nieuws

Cruciale informatie over veiligheid van Stint achtergehouden door ministerie

Cruciale informatie over veiligheid van Stint achtergehouden door ministerie

Uit onderzoek van ‘RTL Nieuws‘ blijkt dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat cruciale informatie over de veiligheid van de Stint heeft achtergehouden.

| Tim van Rodijnen

De minister zou de Tweede Kamer onvolledig hebben geïnformeerd.

Geheim rapport

Dat deed minister Van Nieuwenhuizen door maar een selectie passages uit een nog geheim NFI (Nederlands Forensisch Instituut)-rapport te delen met de Tweede Kamer. Uit het onderzoek bleek dat maar bij een klein percentage van de 3500 Stints, die sinds 2 oktober niet meer op de openbare weg mogen rijden, een potentieel veiligheidsprobleem kan optreden. De Stints zijn daarmee minder onveilig dan het ministerie in eerste instantie deed voorkomen. Omdat de 3500 Stints niet meer gebruikt mogen worden, hebben veel kinderopvangorganisaties nu problemen met het vervoer van kinderen.

Cruciale informatie weggehouden

Uit het onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat cruciale informatie is weggehouden in de brief van de minister aan de Tweede Kamer. Dit geldt ook voor informatie over andere ‘incidenten’ waar Stints bij betrokken waren. Daarnaast is er ook twijfel ontstaan over de zorgvuldigheid van de verslagen van de ILT-inspecteurs (Inspectie Leefomgeving en Transport).

Statistisch uitgesloten

In het onderzoek van de ILT wordt gesuggereerd dat een Stint op hol kan slaan en dat daar op dat moment vrijwel niets aan te doen is. De fabrikant bestreed deze constatering van de ILT al eerder en noemde dat statistisch uitgesloten. De NFI ziet nu ook een oplossing voor het op hol slaan van een Stint. ‘Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de stint eenvoudig worden teruggebracht naar nul’. Dus de Stint kan gewoon tot stilstand worden gebracht door de bestuurder. Deze passage heeft de ILT weggelaten in haar rapport.

Klein percentage

Bij een klein percentage van de Stints zou mogelijk een probleem kunnen zijn, meldt het NFI. Namelijk wanneer bij een draadbreuk de ingebouwde schakelaar niet werkt. In die gevallen zou de elektrische bolderkar alleen nog maar door het omdraaien van de contactsleutel kunnen worden gestopt.

Lees ook
Vijftien ongevallen met Stints bij inspectie bekend, niet door technische mankementen

Start je dag met een verse dosis nieuws in je mailbox – geselecteerd door de redactie van LINDAnieuws. Schrijf je hier in voor onze ochtendnieuwsbrief en begin je dag goed geïnformeerd.

NIEUWS

Bron: RTL Nieuws | Foto: ANP Foto

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Lees dit ook even

Please update your browser