nieuws

Zorgwekkend: kinderapps staan vol met manipulatieve advertenties

Zorgwekkend: kinderapps staan vol met manipulatieve advertenties

Apps voor peuters en kleuters zitten vol advertenties, waarvan een deel ontwrichtend en manipulatief is. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek. 

| Justine Wouterson

De onderzoekers namen 135 apps voor peuters en kleuters uit de Google Appstore onder de loep.

O-ver-al reclame

Ze publiceerden hun bevindingen in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Daarin valt te lezen dat maar liefst 100 procent van de gratis apps reclame bevat. In 88 procent van de betaalde apps zijn commercials te vinden, een slechte zaak, vinden de onderzoekers.

Geld blijkt prioriteit één

Ze ontdekten onder meer dat jeugdiconen als Barbie en Hello Kitty subtiel ingezet worden om betaalde inhoud aan te prijzen. Ook bleken de advertenties en het daadwerkelijke spel vaak niet goed van elkaar te onderscheiden. ‘Veel apps lijken meer oog te hebben voor het verdienen van geld dan voor de spelervaring van het kind’, aldus mede-auteur van het onderzoek Jenny Radesky in een persbericht.

‘Kinderen kunnen zich niet weren’

Aan de Volkskrant laat Peter Nikken, hoogleraar mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, weten de zorgen van de Amerikanen te delen. ‘Kinderen van onder acht jaar beseffen vaak niet goed wat de bedoelingen en strategieën van een adverteerder zijn. Zeker als er op hun gevoelens wordt ingespeeld, kunnen kinderen zich er niet goed tegen weren.’ De krant zocht uit dat ook Nederlandse apps voor kinderen jonger dan vijf jaar vol zitten met advertenties.

Nadelen voor ouder én kind

Veel ouders hebben geen idee van het feit dat hun kinderen tegen betaling van alles wordt aangeboden in de apps die ze gebruiken. Maar behalve dat de reclames voor onverwachts hoge rekeningen (en daarmee een hoop frustratie) kunnen zorgen, belemmeren ze tevens het leerzame karakter van educatieve apps. De extra informatie die ze voorgeschoteld krijgen, gaat ten koste van de informatie waarvan ze iets moeten leren.

‘Kijk met ze mee’

Nikken raadt ouders aan in het begin mee te kijken met hun kinderen wanneer zij nieuwe apps gebruiken. In de beschrijving van de apps moet in de Appstore staan aangegeven of deze reclame of betaalde content bevat.

Lees ook
Zo reageren moeders als hun kind een appje stuurt dat écht niet voor hen bestemd was

NIEUWS | MEEPRATEN | TECH

Bron: de Volkskrant | Foto: Unsplash - Hal Gatewood

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Sinterklaasje kom maar binnen: zo heb je je surprise eindelijk een keer wél op tijd af
Advertorial

Sinterklaasje kom maar binnen: zo heb je je surprise eindelijk een keer wél op tijd af

Betekent Sinterklaasavond voor jou kilo's aan pepernoten en vrolijkheid, maar ook stress omdat je ieder jaar weer een originele surprise wilt maken? En dat toch altijd weer meer tijd kost dan gedacht. 

Lees dit ook even

Please update your browser