Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

achtergrond

Facebookpixels op LINDAnieuws: dit houdt het in, en zó gaan we ermee om

Facebookpixels op LINDAnieuws: dit houdt het in, en zó gaan we ermee om

Het is geen geheim (meer): Facebook, maar ook andere bedrijven als Google en Twitter, houden ons in de gaten en verzamelen zo veel mogelijk informatie over ons met zogenoemde pixels en cookies.

| Merel Boudrie

Maar doen nieuwsmedia dat ook, vraagt Tim Hofman zich op Twitter af.

Facebookpixels

Ja dus, beantwoordt twitteraar Jelmer Visser, die Facebookpixels is tegengekomen bij onder andere NU.nl en de Volkskrant, maar óók bij LINDAnieuws. Hoe zit dat eigenlijk? En hoe gaan we ermee om? We leggen het je uit.

Geen inzage

Ten eerste maken we gebruik van de mogelijkheden die Facebook biedt om gericht te kunnen adverteren, maar we hebben géén inzage in persoonsgegevens. Daarnaast slaan we ook geen data van gebruikers op omdat dit allemaal binnen het Facebook platform gebeurt.

Maar hoe zit het met onze activiteiten vanuit Facebook?

De Facebookpixel maakt het mogelijk om conversies te meten op de website wanneer iemand via Facebook naar die website is toegegaan. Hierdoor kan het resultaat van campagnes en het budget wat daarin gestoken wordt beter inzichtelijk gemaakt worden. Gebruik je deze pixel níet, dan weet je dus alleen dat iemand naar LINDAnieuws heeft geklikt. Dit is eigenlijk hetzelfde als dat je alleen weet dat er iemand een bepaald tv-programma op heeft staan. Je weet verder niet of die persoon ook echt aan het kijken is of dat de televisie gewoon aanstaat. Het voordeel van online is natuurlijk dat we wel kunnen zien wat iemand op LINDAnieuws doet en iemand daar ook toestemming voor geeft door middel van een cookiemelding. Wij hebben geen inzage in de persoonsgegevens van die persoon.

Wat zijn dan de mogelijkheden die de Facebookpixel biedt?

Allereerst het, via Facebook, opnieuw bereiken van mensen die al op de website zijn geweest (remarketing). Facebook houdt bij wat de gebruikers op LINDAnieuws gedaan hebben. Door middel van een unieke identifier onthoudt Facebook die gebruiker en welk Facebookprofiel bij die gebruiker hoort. Op die manier kan het dus zijn dat die gebruiker op een later moment weer een advertentie te zien krijgt op zijn of haar tijdlijn. Wij hebben geen inzage in wie die gebruiker is.

En daarnaast?

Vergelijkbare profielen (look a likes) vinden van mensen die door de Facebookpixel zijn gemeten. Dit betekent dus dat wanneer iemand op LINDAnieuws is geweest en gemeten is door de Facebookpixel, Facebook die persoon kan matchen aan iemand anders die een vergelijkbaar profiel heeft. Dit wordt gedaan op basis van interesses, leeftijd, geslacht etc. Je kunt met de Facebookpixel dus mensen in bakjes laten vallen. Met andere woorden: doelgroepen aanmaken. Wij hebben echter geen inzage in wie die mensen zijn. Het enige dat wij weten is dat dit bakje met duizend mensen in één keer op de website zijn geweest: dit wordt niet gedeeld en is voor geen enkele buitenstaander zichtbaar. Deze data is alleen bekend bij Facebook zelf. Verder kan je bijvoorbeeld ook doelgroepen aanmaken voor mensen die een bepaalde handeling hebben gedaan op LINDAnieuws. Maar ook hiervoor geldt: wij kunnen alleen zien dat mensen die handeling hebben gedaan en kunnen niet zien wíe dit zijn.

Targeting

Om het – sorry – nog iets ingewikkelder te maken, maken we naast de Facebookpixel ook gebruik van de targeting mogelijkheden van Facebook. Dit is dus naast de optie om mensen die op de website zijn geweest opnieuw te bereiken en staat los van de Facebookpixel. Ook hiervoor geldt dat wij niet unieke personen uit deze targeting groepen kunnen identificeren. Het enige dat wij kunnen is targeting op een bepaald geografisch gebied, leeftijd, geslacht, taal, mensen die bepaalde pagina’s of evenementen geliked hebben (alleen als wij toegang hebben tot die pagina of dat evenement), interesse groepen, mensen die een bepaald gedrag vertonen, en tot slot interesse op basis van demografisch gegevens.

Voorbeeld

Voor het bovenstaande geldt dat wij alleen de mogelijkheden kunnen aanvinken en niet daadwerkelijk kunnen zien wie er in die doelgroepen zitten. Dit is data op basis van wat mensen op Facebook doen en wat ze hebben ingesteld in hun profiel. Voorbeeldje van hoe dat eruit ziet zie je hieronder.

Potentieel geïnteresseerden

Wij maken gebruik van deze mogelijkheden. Dit doen we om leuke en vooral relevante advertenties en berichten aan potentieel geïnteresseerde consumenten te laten zien. Het belangrijkste is dat we géén inzage hebben in wie deze gebruikers zijn, en al helemaal niet beschikken over persoonlijke gegevens van de mensen die getarget worden.

Uitschakelen

Wil je dat Facebook geen informatie meer over je verzamelt? Er is een superhandig programma waarmee je dat kunt uitschakelen: Ghostery. Lees hier hoe je dat heel eenvoudig doet.

NIEUWS | ACHTERGROND | TECH

Bron: LINDA. | Foto: Pexels

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer achtergrond

Lees dit ook even

Please update your browser