American football-speler Colin Kaepernick (30) is één van de gezichten van de nieuwe ‘Just do it’-campagne van Nike. Het sportmerk maakt daarmee een verrassend statement.
Kaepernick stond namelijk aan de wieg van een reeks protesten.
Volkslied
De voormalige quarterback van de San Francisco 49ers protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. De speler was de eerste die weigerde op te staan voor het volkslied voorafgaande aan een wedstrijd. In plaats daarvan knielde hij neer. De actie ‘take a knee‘ is daarna vele malen herhaald, ook in andere sporten. Door zijn actie werd hij een icoon, maar het kostte hem ook zijn plek op het veld. Geen enkel team van de National Football League (NFL) wilde hem nog een contract aanbieden.
Knielen
Kaepernick knielde niet voor niets: “Ik ga niet vol trots staan voor een land dat zwarte en andere mensen met een kleur onderdrukt.” Voor Kaepernick is een wedstrijd meer dan alleen american football. “Er liggen lijken op straat, mensen krijgen hiervoor betaald en komen weg met moord.”
Geen reden
Trump voegde dinsdag toe: “Ik denk dat er geen reden is om Kaepernick voor deze campagne in te zetten. Maar ik denk dat het een verschrikkelijke boodschap is dat ze verkondigen en dat dit het doel is. Misschien is er een reden dat ze dit doen.” Donald Trump laat weten dat de boodschap niet verzonden had moeten worden: “Er is geen reden voor.”
Boete
Donald Trump heeft zich herhaaldelijk vol afschuw uitgesproken tegen Kaepernick. ”Klootzakken die onze vlag niet respecteren, moeten ontslagen worden”, aldus de Amerikaanse president destijds. Voor veel Amerikanen is het volkslied voor een sportwedstrijd hét moment van verbroedering. Veel Amerikanen vonden zijn actie dan ook een belediging voor het vaderland. NFL maakte dit jaar zelfs bekend dat knielende spelers voortaan een boete krijgen.
Keapernick staat al sinds 2011 onder contract bij Nike, maar het sportmerk wist niet goed hoe ze hem moesten gebruiken voor marketingdoeleinden. De fabrikant heeft zijn liefde voor de speler echter nooit onder stoelen of banken gestoken. Gino Fisanotta, vicepresident van Nike, noemde hem in een interview met sportzender ESPN ”één van de inspirerendste atleten van deze generatie.”
Nieuw seizoen
Toch neemt het merk ook een flink risico door Keapernick nu wél in te zetten. Nike is een van de belangrijkste leveranciers van NFL en ook de timing is opmerkelijk: deze week begint het American football-seizoen weer. Op Twitter kan duidelijk niet iedereen de actie van het sportmerk waarderen.
First the @NFL forces me to choose between my favorite sport and my country. I chose country. Then @Nike forces me to choose between my favorite shoes and my country. Since when did the American Flag and the National Anthem become offensive? pic.twitter.com/4CVQdTHUH4