nieuws

7 x waarom 'Zondag met Lubach' terecht de Televizier-Ring gewonnen heeft

7 x waarom 'Zondag met Lubach' terecht de Televizier-Ring gewonnen heeft

Gisteravond won ‘Zondag met Lubach’ de Gouden Televizier-Ring voor het beste televisieprogramma. En dat was meer dan terecht, vinden wij.

| Gaby Boterkooper

Dat bewijst deze greep uit zijn beste grappen en viral video’s.

Lees ook
‘Zondag met Lubach’ wint Gouden Televizier-Ring 2017

Internationaal succes
Arjen Lubach is de enige die het voor elkaar heeft gekregen een Amerikaans talkshowformat op deze schaal te laten slagen in Nederland. En hoewel wij Expeditie Robinson en De Beste Zangers van Nederland ook hele leuke programma’s vinden, heeft Zondag met Lubach het afgelopen jaar meer dan eens internationaal succes gehad. En daar zijn we trots op.

1. Lubach fopt de wereld met neppe spin-off ‘Game of Thrones’

Lubach en zijn team maakten eind augustus een trailer voor de fictieve serie Westeros. Dat zou een moderne opvolgen van Game of Thrones zijn en gaan over de Starks, Targaryen en Lannisters in 2019. De video, gedeeld op een anonieme account, verspreidde zich wereldwijd als een lopend vuurtje en er verschenen artikelen op websites als Vice, Digg, Humo en The Telegraph. Bleek geen trailer, maar een geslaagde grap van de Nederlandse programmamaker, deed hij een paar dagen later uit de doeken.

2. Video over wapenziekte gaat viral, ook in Amerika

Lubach maakte afgelopen week nog een viral filmpje, over Nonsensical Rifle Addiction. Precies dezelfde afkorting als de National Rifle Association, en volgens hem een ziekte waar massa’s Amerikanen aan lijden. Aanleiding was de schietpartij in Las Vegas, waarbij 59 mensen om het leven kwamen. De video werd na de show al vaak gedeeld in Nederland en daarna opgepakt door Amerikaanse media. Allen stellen zij: ‘Arjen heeft gelijk’.

3. Stormloop op Arjens ‘Slechter Leven’-stickers

Lubach lanceerde vorige maand een stickeractie tegen dieronvriendelijk vlees. Daarop staan plaatjes van dieren die onder erbarmelijke omstandigheden leven. Mensen kunnen de plaatjes op vlees zonder keurmerk plakken. “Maar niet stiekem op vlees in supermarkten”, waarschuwde Lubach met een dikke knipoog. Met deze actie vraagt de presentator aandacht voor de wantoestanden in de bio-industrie en de honderdduizenden dieren die zijn omgekomen door stalbranden.

4. Politiek commentaar in ’n voetbalvideo

Een video van een voetbalwedstrijd uit 2015 tot één van de meest bekeken video’s van de dag maken: Lubach deed het in maart. Binnen twaalf uur was zijn speciale versie van de wedstrijd Nederland-Turkije al meer dan 100.000 keer bekeken. In het commentaar had hij ‘subtiele’ boodschappen verwerkt aan ‘alle Turkse Nederlanders die meer van Erdogan houden dan van Nederland’. Zoals  “Van Persie – geen fascist – speelt een goede bal op Narsingh, die mag zeggen wat hij wil, dat is vrijheid van meningsuiting”.

5. Iedereen wil zijn politieke tegeltjes hebben

Het viel Arjen Lubach op dat politici in de campagne vooral dingen roepen die best wel voor de hand liggen. Een soort tegeltjeswijsheden dus. Dus wat deed Arjen vlak voor de verkiezingen in maart? De standpunten van politici – in rijm – op tegeltjes laten drukken. Teksten als ‘Als het volkslied u niet blieft, wordt u Holland uitgetieft’ voor het CDA en ‘Al kleedt de griet zich nog zo geil, “hey hoer” is echt beneden peil’ voor de VVD. Op Twitter overheerste maar één vraag na de uitzending: waar kunnen we die tegeltjes kopen?

6. App met politici als Tamagotchi is groot succes

Hoe maak je politiek vermakelijk? Giet het in een spelletje. Lubach en zijn team ontwikkelden – ook in het kader van de verkiezingen – de Kamergotchi-app. Een variant op de bekende Tamagotchi, met ditmaal een Tweede Kamerlid als virtueel huisdiertje. In drie weken tijd speelden 850.000 mensen mee.

7. And last but not least: Trump-video is internationale hit

En dan sluiten we af met de succesvolste video van Lubach (tot nu toe): de ‘reclame’ voor Nederland die hij in januari aan de nieuwe president van de VS richtte. Lubach realiseerde zich dat het bij Trump America First is, maar misschien kan The Netherlands dan second zijn? Want eigenlijk is ons land ook best wel great – het favoriete woord van Trump. Zo hebben we de Spanjaarden verslagen na de Tachtigjarige Oorlog. Én we hebben (inmiddels hadden, helaas) Ponypark ‘grab ‘em by the pony‘ Slagharen. Op YouTube staat de teller inmiddels op tien miljoen views.

Campagne
Vlak voor en tijdens de uitzending was Arjen nog druk bezig met het vergaren van stemmen voor zijn programma. Zijn humor kwam ook weer goed van pas in de aanloop naar de verkiezing. Hij voerde uitvoerig campagne voor zichzelf, natuurlijk op een ludieke manier.

EHBO
Kortom: we feliciteren Lubach en zijn team met de winst gisteravond. Jammer dat die avond minder leuk eindigde: Lubachs vriendin en ZML-teamlid Martine de Jong belandde na de show op de EHBO met een gebroken enkel. Gelukkig was Arjen erbij met zijn ‘magische ring’.

VIDEO'S | NIEUWS | TV | BEKEND | LIJSTJE VAN DE DAG

Bron: Zondag met Lubach / LINDAnieuws | Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Meer nieuws

Lees dit ook even

Meer nieuws

Please update your browser