lifestyle

Nieuw jaar, nieuwe kansen: 8 x zó word je gelukkig

Nieuw jaar, nieuwe kansen: 8 x zó word je gelukkig

Ellende, malaise en narigheid zijn zó 2016; in het nieuwe jaar gaan we weer voor ultiem geluk. Maar hoe? LINDAnieuws vroeg blogger Sanny Verhoeven (foto) om tips.

| Lieve op den Buysch

Want dit jaar blijft het niet bij goede voornemens, we gaan het gewoon dóen. Ja, écht.

Lees ook
Afl. 8 Nicolien: ‘Iedereen die mij gelukkig maakt, is welkom. Liefde is mooi.’

Alles voor geluk
Het nieuwe jaar staat met één been binnen en geeft menigeen de motivatie levensbeterende voornemens op te stellen, of onaangetaste en onvoltooide lijstjes met doelen op te rakelen van een jaar geleden. Want stoppen met roken, een abonnement op de sportschool en een chique blender zouden moeten bijdragen aan een lang – en vooral – gelukkig leven.

Sanny Verhoeven (31), bekend van haar blog en YouTube-kanaal Sanny zoekt Geluk weet  – zoals de naam al doet vermoeden – een heleboel over gelukkig zijn. Wij vroegen haar om tips voor een strálend 2017.

1. Een ochtendritueel
“Een ochtendritueel is héél belangrijk. Het mijne duurt een uur. Ik douche, eet, en lees of kijk iets wat ik inspirerend vind en mediteer een paar minuten. Een kwartier langer in bed blijven liggen gaat je écht niet door de dag heen helpen.”

2. Facebook is voor later
Sanny pakt ’s ochtends dus ook écht niet meteen Facebook erbij. “Op social media kan je jezelf gaan vergelijken met mensen die een perfect leven lijken te leiden. Je humeur wordt er echt niet beter op door je dag daarmee te beginnen.”

3. Dankbaar
“Slechte dingen gebeuren, en dat is vreselijk, maar je kunt ervoor kiezen je te focussen op dingen die je juist wél blij maken. Als je constant negatief nieuws leest en je alleen richt op alles wat mis gaat, ga je je niet beter voelen. Ik maak daarom bijvoorbeeld ’s avonds vaak een lijstje van waar ik dankbaar voor ben.”

4. Ongeluk is ook oké
Maar soms wil je gewoon in bed liggen en huilend en etend wachten tot de dag voorbij is. Doe je dat ooit? “Zeker weten. De hele tijd vrolijk zijn kán niet. Probeer die ongelukkigheid ook niet weg te stoppen. Hoe sneller je dat rotgevoel toelaat, hoe sneller je er iets aan kan doen. Lekker janken en series kijken, dus.”

5. Let op je lijf
“Let ook op de houding van je lijf. Als je je niet goed voelt loop je vaak met hangende schouders en praat je zacht. Ga een stukje wandelen, doe een work out van een paar minuten of een actief dansje. Dan ga je endorfine aanmaken; een hele simpele truc.” Dus jij danst weleens door de woonkamer? “Ja, echt wel.”

6. Tijd kan je maken
“Als je een uur extra zou hebben in je dag, wat zou je dan doen? Die dingen moet je méér gaan doen in de uren die je wél hebt. Schrijf ze op, hang ze ergens en probeer er elke week een van te doen.”

7. Af en toe genieten van troep
“Letten op je voeding is ook belangrijk, maar sla er niet in door. Het gaat om een balans van 80/20: als je in de basis gezond eet, kan je echt wel wat slechts eten hier en daar. Te veel troep binnenkrijgen is niet goed, maar je moet ook gewoon genieten.”

8. Doelen
Heb je zelf ook goede voornemens? “Een ‘voornemen’ is een ‘zou eigenlijk moeten’. Ik geloof in doelen. Wat vind je waardevol, wat wil je, en hoe ga je dat bereiken? Daar moet je een strategie voor hebben. Ik besteed er in januari de hele maand aandacht aan: het motiveren van mijn lezeressen. Zelf wil ik vooral lekker blijven reizen, en ik wil één dag per week extra vrij maken voor mezelf. Én ik wil een online progamma lanceren, dus dat ga ik ook gewoon doen.”

Lees ook
Onderzoek Postcode Loterij: geld maakt niet gelukkig

NIEUWS | BEKEND | LIFESTYLE | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws | Foto: Sanny Verhoeven

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer lifestyle

Meest gelezen

Meer lifestyle

Lees dit ook even

Meer lifestyle

Please update your browser