Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

mp over mode

MP over Prada’s racistische sleutelhanger: 'Is het hele bedrijf nu meteen racistisch?'

MP over Prada’s racistische sleutelhanger: 'Is het hele bedrijf nu meteen racistisch?'

Na Dolce & Gabbana is nu ook het Italiaanse modehuis Prada in opspraak geraakt vanwege een sleutelhanger. Hij lijkt verdacht veel op negentiende eeuwse prenten waarin zwarte mensen werden afgebeeld. 

| Michel Pierre Laffite

Die waren op z’n zachtst gezegd niet bijzonder vleiend. Hard gezegd: de prenten waren hartstikke racistisch.

View this post on Instagram

Woke up on the morning of our fourth birthday to some news about our namesake @prada .  The “Pradamalia” collection, produced in collaboration with @2x4inc , features fantasy “lab-created” animals.  According to a press release about the collab, the creatures mix up the codes of the house into their features.  Many are comparing "Otto", a resulting mutation of one of Prada's oldest mascots, the monkey, to Little Sambo, a children's book character from 1899, who exemplified the pickaninny style of blackface caricature, though other examples from as early as 1769 can be found. The exaggerated stereotypes propagated racism freely back then, but it's apparent that the legacy of the harmful imagery still affects how we contextualize racism today.  This is surprising from Prada, who's known (at least recently) for the inclusivity of their casting, propelling then unknown models like Anok Yai and Jourdan Dunn into near supermodel status...not to mention casting Naomi Campbell in that 1994 campaign at a time when it was generally deemed "risky" to cast people of color in international luxury campaigns.  Recently, they mounted "The Black Image Corporation", an exhibition highlighting the importance and legacy of black creators in American publishing and photography, in both Milan and Miami.  Representation is important, but understanding how to navigate the nuances of how the world perceives racism is even more so.  One thing is pretty clear though...given recent scandals, luxury brands operating on a massive global scale need more systems in place to avoid controversies like this.  A suggestion for now: more diversity on a corporate level for positions that actually hold power in decision making and brand imaging.  Prada issued a swift apology on twitter and are in the process of removing the products from display and sale, but no mention on Instagram yet.  Dieters, chime in with your thoughts! • Source: Chinyere Ezie via Twitter (@ lawyergrrl) • #prada #blackface #littlesambo #retailproblems #retaildisplay #soho #nyc #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Prada en onbewust racisme

Racisme blijft een lastig onderwerp, omdat het concept op allerlei verschillende manieren in je dagelijkse leven kan doorsijpelen zonder dat je hier per se van bewust bent. Als zwarte man in een overwegend witte industrie zie ik dit haast op dagelijkse basis. In Nederland zijn we er met z’n allen meer van bewust aangezien elk jaar weer de Zwarte Pietendiscussie oplaait. Hoewel het lijkt alsof de twee tegenover elkaar staande kampen het nooit met elkaar eens zullen worden, is het goed dat er een continue discussie is over de normen en waarden van onze maatschappij. Maar komen we ook echt ergens met deze discussies?

‘Doe je huiswerk’

Het is gek dat zo’n groot bedrijf als Prada een sleutelhanger maakt die de gelijkenis toont met een blackface-figuur. Of je hem nu racistisch vindt of niet is voor sommigen wellicht niet zo eenduidig, maar gezien het huidige politieke klimaat had het merk in ieder geval wél kunnen anticiperen op de commotie die erdoor ontstaan is. Is het feit dat een hoop mensen aanstoot zouden nemen aan de sleutelhanger reden genoeg om het design te vermijden, zelfs al zijn de intenties erachter niet racistisch? Ja. Waarom zou je iets ontwerpen dat een groot deel van de samenleving kwetsend vindt? Is dit een reden om Prada te boycotten (de hashtag #boycottprada werd al snel in het leven geroepen)? Nee.

Verantwoording afleggen

Het probleem met deze discussie is dat de gemoederen meteen hoog oplopen en er zeer emotioneel gereageerd wordt. Dat is niet gek, maar dat maakt een leerzaam gesprek wél lastig. Prada heeft zijn excuses aangeboden en haalt momenteel alle sleutelhangers van de markt. Daarmee lijkt mij dat zij hun verantwoordelijkheid nemen en luisteren naar hun klanten. Vooral omdat zij aangeven het niet eens door te hebben gehad. Dat is natuurlijk zeer kwalijk (want: doe je huiswerk en zorg ervoor dat het designteam etnisch gezien divers genoeg is, zodat iemand er al eerder vraagtekens bij had kunnen zetten), maar is het bedrijf daarmee racistisch?

Prada allesbehalve racistisch?

Prada zegt zich van geen kwaad bewust te zijn geweest bij het ontwerp van de sleutelhanger. Daarnaast is het merk verantwoordelijk voor de lancering van verschillende zwarte modellen (onder wie Jourdan Dunn en Anok Yai) die van Prada de kans kregen om pas écht door te breken als model door mee te lopen in hun modeshow. Ook organiseerde Prada onlangs de tentoonstelling ‘The Black Image Corporation’ over de culturele nalatenschap van zwarte schrijvers en fotografen.

Lees ook
MP over Dolce & Gabbana en hun rampzalige uitspraken over China

Elkaar helpen

Het lastige aan de wereld van vandaag is dat je het brandmerk ‘racist’ onmogelijk weg kunt gummen. Eenmaal een racist, altijd een racist, zo lijkt het. Waarom ligt de nadruk tegenwoordig zo erg op de beschuldiging en het ‘ontmaskeren’ van vermeende racistische merken en niet op het debat? Het voorbeeld met Dolce & Gabbana ligt in mijn ogen anders, aangezien de ontwerpers van dat modehuis zich zonder wroeging regelmatig zeer racistisch en seksistisch uitlaten. Is het, in tegenstelling tot een boycot, niet veel interessanter om welwillende merken zoals Prada te helpen inzien waarom de sleutelhanger racistisch is om ervoor te zorgen dat zij dit soort fouten niet weer zullen maken? Algemener gezegd: is het niet productiever om samen met elkaar aan racisme te werken in plaats van groepen mensen of merken in een hoek te drukken en er niks meer mee te maken willen hebben?

Michel Pierre (31) is vaste moderedacteur voor LINDAnieuws en verdeelt zijn tijd tussen Londen en Amsterdam, waar hij zijn modellenbureau runt. Je kunt hem volgen op Instagram.

NIEUWS | MODE | COLUMNS | LIFESTYLE | MP OVER MODE

Bron: Michel Pierre Laffite | Foto: ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer mp over mode

Lees dit ook even

Please update your browser