mode

Bella Hadid heeft een alter ego en daar is niet iedereen blij mee

Bella Hadid heeft een alter ego en daar is niet iedereen blij mee

Bella Hadid heeft naast haar eigen Instagramaccount er óók eentje voor haar alter ego: een Japanse versie van zichzelf. Daar is niet iedereen even blij mee.

| Michel Pierre Laffite

Het topmodel wordt beschuldigd van culturele toe-eigening.

Lees ook
Met deze modetrend loop je er in de lente / zomer altijd fris en ruitig bij

Lenen uit andere culturen

Culturele toe-eigening vindt plaats wanneer je iets leent uit een andere cultuur. Dat wordt extra problematisch als er geld mee verdiend wordt en dit op geen enkele manier terugvloeit naar de originele cultuur. Vooral in de modewereld zie je dit vaak gebeuren tijdens shoots voor bladen en grote merken.

Japans alter ego

Bella’s alter ego heet Rebekka Harajuku en verwijst naar een populair gebied in Tokio, waar iedereen rondloopt in zeer opvallende outfits. Gek genoeg is er niks Harajuku aan Rebekka Harajuku’s kledingstijl (al zijn de foto’s wél in Tokio gemaakt).

🎀Rebekka Harajuku 🎀at your service

A post shared by 🦋 (@bellahadid) on

Rebekka as seen this past weekend in Shibuya, Tokyo. 🇯🇵 📷 @livincool

A post shared by Rebekka Harajuku (@rebekkaharajuku) on

Rebekka Harajuku and her friend Jenny Nogizaka as seen in Tokyo tonight. 🇯🇵

A post shared by Rebekka Harajuku (@rebekkaharajuku) on

Niet zo slim

Dat Bella kiest voor een alter ego dat afkomstig is uit een andere cultuur is niet zo slim. Haar zus Gigi werd een Chinees visum ontzegd tijdens de laatste Victoria’s Secret modeshow. Critici denken dat dit komt door de onderstaande video, waarin Gigi haar ogen samen knijpt en Aziatisch mensen belachelijk lijkt te maken.

Hoe vaak er in de mode gebruik wordt gemaakt van culturele toe-eigening? De beelden uit het lijstje hieronder werden allemaal ontvangen met veel kritiek.

Miranda Kerr als geisha op de cover van het 2014 novembernummer van de Japanse Vogue.

miranda kerr geisha cultural appropriation

De onderstaande beelden van de 2016 Mango-campagne lijken niet zo aanstootgevend, maar critici waren met name ontevreden over het feit dat de witte Kendall het gezicht was voor de kledinglijn geïnspireerd op de Afrikaanse Savanne die ‘Tribal Spirit’ heette.

Kendall Mango cultural appropriation

De 2013 Métiers d’Art-show van Chanel. Daar is ‘ons’ Joan Franka Songfestival circa 2012 niks bij.

Chanel "Metiers d'Art" Show

Een Valentino-campagne uit 2016 waarbij de witte modellen de hoofdrol spelen in een Afrikaanse setting en de Afrikaanse persoon gebruikt wordt als opvulling.

Valentino Spring 2016 Campaign shot in Amboseli Park in Kenya.

Chanel-campagne uit 2017 waarin de haardracht is overgenomen van de Bantoevolkeren uit Centraal- en zuidelijk Afrika.

chanel cultural appropriation

Witte modellen met dreadlocks in de Marc Jacobs modeshow uit 2016.

marc jacobs cultural appropriation

De laatste Gucci-show had modellen in een nikab.

Gucci cultural appropriation

NIEUWS | MODE | LINDA.MEIDEN | BEKEND | LIFESTYLE

Foto: Instagram

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer mode

Meest gelezen

Verliefd: dit zijn de nieuwe gezichten én de nieuwe herfstcollectie van Tommy Hilfiger
Advertorial

Verliefd: dit zijn de nieuwe gezichten én de nieuwe herfstcollectie van Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger weet sinds jaar en dag grote namen aan zich te binden, en ook deze herfst heeft het modehuis weer twee prachtige beroemdheden weten te strikken. 

Lees dit ook even

Please update your browser