Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

eten & drinken

Consumentenkoepel: 'Informatie op voedingsverpakkingen vaak misleidend'

Consumentenkoepel: 'Informatie op voedingsverpakkingen vaak misleidend'

De Europese consumentenkoepel BEUC wil dat er Europese regels komen voor informatie op voedingsproducten. Op dit moment zou er nog te vaak onjuiste voorlichting op verpakkingen staan. 

Dat blijkt uit onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen.

Lees ook
Dit weten we dankzij ‘Broodje Gezond’ over zoetstof als suikervervanger

Ambachtelijk

Op voedingsproducten zouden te veel termen staan die niet overeenkomen met de waarheid, zoals ‘ambachtelijk’ en ‘traditioneel’. Ook zouden er plaatjes van fruit op producten staan waar bijna geen fruit in zit.

Fruit

“Het is opvallend dat bijvoorbeeld een ‘ananas- en kokosnootsapje’ in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat”, zegt BEUC-directeur Monique Goyens. Naast verkeerde plaatjes, wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die zogenaamd bomvol fruit zitten.

Volkoren

Bij het percentage volkoren in voedingsproducten gaat het ook mis. Zo is er brood met de vermelding ‘volkoren’ waar nauwelijks vezels in zitten. Dit wil de BEUC tegengaan door minimumeisen in te stellen voor de hoeveelheid volkorengranen die in brood, koekjes of pasta moet zitten om het een volkoren-product te mogen noemen.

Consumentenbond

De Consumentenbond voerde in 2013 in Nederland al eerder campagne tegen misleidende etiketten, maar daar werd door fabrikanten weinig mee gedaan.

NIEUWS | GEZOND | ETEN & DRINKEN | GEZOND & GEZELLIG

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer eten & drinken

Lees dit ook even

Please update your browser