lifestyle

12 x daverende hotspots per provincie: Friesland

12 x daverende hotspots per provincie: Friesland

Van een koffietje met een bam tot aan luxe amuses met cocktails voorzien van suikerrandjes: wij zetten 12 hotspots in één van de 12 provincies op een rij.

| Tessa Heinhuis

Qua totale oppervlakte (met land en water) is Fryslân de grootste provincie van ons land.

Moeders mooiste
Elk jaar settelen er zo’n 10.000 nieuwe mensen in deze streek. Friesland is door de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap overigens uitgeroepen tot het mooiste gebied van Nederland. Dat belooft wat, voor onze horecalijst.

1. ’t Havenmantsje (Harlingen): met een decor van de Waddenzee

Schermafbeelding 2015-08-02 om 13.51.50

Bij restaurant ’t Havenmantsje in Harlingen krijg je als voorafje een uitzicht over de Waddenzee. En met de windschermen en de grote parasols die het terras rijk is, is het er op iedere zomerdag goed toeven. Als je goed kijkt zie je de kok de oesters en de coquilles pal voor je neus vangen. Iedere dag open.
Een driegangenmenu inclusief drie amuses kost € 42,50.

2. Loods (Terschelling): die wil je niet skippen

Schermafbeelding 2015-08-02 om 12.57.49

Als je dan toch in Friesland bent, kun je net zo goed de boot even pakken en het Wad oversteken. Eenmaal aangekomen op Terschelling geven wij je het volgende mee: bezoek de unieke hotspot Loods. De gerechten in deze tent worden gemaakt van dagverse producten die op het eiland worden verzameld. Uitgeroepen door Iens als Topper 2015. Alle dagen in de week open.
Een hoofdgerecht kost gemiddeld € 18.

3. Het Ambacht (Heerenveen): uitzonderlijke gerechten die betaalbaar zijn

Schermafbeelding 2015-08-02 om 13.27.30

De award voor Duurzaam Restaurant van het Jaar van GaultMillau gaat dit jaar naar Het Ambacht in Heerenveen. Eigen energie, lokale ingrediënten en sociaal ondernemen: dat is wat deze tent siert. Voor de romantici onder ons: de gemeente heeft de locatie tevens erkend als officiële trouwlocatie.
Een menu met vijf toppers kocht € 50.

4. Sems (Leeuwarden): vino en ‘gt’s’ in overvloed

Schermafbeelding 2015-08-02 om 13.08.07

Sems in Leeuwarden staat bekend om de bijzondere wijnarrangementen. Er is onder andere een aanbod van meer dan 25 wijnen per glas. Elke vino heeft iets unieks. Dat kunnen de druiven zijn, het land waar de wijn vandaan komt, de manier waarop de wijn is gemaakt, de uitstraling van de fles, het verhaal van de wijnmaker – en ga zo verder. Ze zijn ook dol op gin-tonics (zelfs als een ijsje te krijgen). En dat is mooi, want dat zijn wij ook. Op maandag gesloten.
Een gerecht kost € 12,50.

5. De Oranjerie (Joure): sterren kijken in de serre

Schermafbeelding 2015-08-02 om 13.16.43

Bij De Oranjerie in Joure kun je onderuit zakken voor een lekkere hap zonder al teveel opsmuk. De ligging van de tent is eersteklas. Aan de voorkant kijk je uit over de jachthaven, aan de achterkant struikel je over al het groen. En mocht ’t weer tegenzitten: in de serre kun je droog blijven en tegelijkertijd naar de sterren turen. De zaak is iedere dag open.
Een hoofdgerecht heb je vanaf € 17,50.

6. De Heeren van Harinxma (Beetsterzwaag): alles met een dot luxe

Schermafbeelding 2015-08-02 om 13.45.43

In landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag vind je middenin de Friese natuur restaurant De Heeren van Harinxma. Daar heten ze je van harte ‘wolkom’ om eens hun zelfgekweekte kruiden te proberen. Ze hebben naast de exclusieve menukaart een golfbaan, een fantastisch hotel en zoveel gastvrijheid dat je je gelijk de prinses op de erwt voelt. Iedere dag open.
Een driegangenmenu krijg je voor € 55.

7. De Koebrug (Stavoren): kruipend van tafel

Stadsboerderij De Koebrug in Stavoren zorgt ervoor dat niemand in een rechte lijn naar huis loopt. De tent serveert zo’n 400 soorten whisky. Je kunt er een gerecht van de kaart bestellen – of deelnemen aan een vijfgangenwhiskydiner. Bij elke gang krijg je een passende borrel – niet voor watjes, dus. Al het eten is gebaseerd op de Schotse keuken.
Het vijfgangenmenu inclusief whisky tasting kost € 67,50. Niet zo dorstig? Zonder drankjes kost het menu € 43. 

8. Koriander* (Drachten): ogen dicht en happen maar

Schermafbeelding 2015-08-02 om 14.14.03

Bij sterrentent Koriander in Drachten kun je de kok je laten verrassen met zijn unieke gerechten, of zelf wat van de kaart uitkiezen. De chef werkt graag met producten uit de eigen regio zoals paling en snoekbaars uit Wergae, lamsoren en zeekraal van het Wad en geitenkaas uit Kollum. Natuurlijk in goed gezelschap van seizoensgebonden kruiden en specerijen.
Een hoofdgerecht kost ongeveer € 29,50. 

9. Royaal Belegd (Sneek): verantwoord kanen

Schermafbeelding 2015-08-02 om 14.18.31

Verantwoord kanen kan bij lunchtent Royaal Belegd in Sneek. De keuze is reuze: van huisgemaakte zoetigheden tot aan fairtrade thee en bammen met onnoemelijk veel verschillende toppings. Alles is biologisch. Het is één van de eerste tenten in Nederland die het Fairtrade-kenmerk heeft ontvangen. Elke dag open – in het weekend vanaf 10:00 uur.
Een broodje heb je vanaf € 3.

10. De Waegh (Dokkum): de place to be voor zoetekauwen 

Schermafbeelding 2015-08-02 om 14.58.35

Bij café De Waegh in Dokkum kun je niet alleen lekker lunchen, maar ook je zoete trek in stijl stillen. Wat dacht van een tiramisu met frambozen en limoncello? Daar eet je je vork bij op. Je kunt er ook terecht voor een diner, een vrijdag-, zaterdag- of zondagmiddagborrel of een kop koffie. Zeven dagen per week open.
Een broodje voor de lunch krijg je voor € 6.

11. Picknickers (Terherne): een snack to go, alsjeblieft

Schermafbeelding 2015-08-02 om 15.09.14

Omdat je soms geen kracht hebt voor drukte en hysterie kun je bij Picknickers in Terherne je lunch, borrelhap of diner ‘to go’ meenemen. Zoek je vervolgens zelf een rustige locatie om je soep op te slurpen. De zaak heeft een groot terras met een populaire foodbar. Haal hier lekker je hart op aan een sterke espresso, een uitgebreid ontbijt, een verfrissende smoothie of een royaal diner. Elke dag open vanaf 09:00 uur.
Een hoofdgerecht heb je vanaf € 12,50. 

12. De Vrijheid (Grou): eerlijk eten

Schermafbeelding 2015-08-02 om 14.43.14

Bij restaurant De Vrijheid in Grou is alles dagvers en er wordt uitsluitend met eerlijke producten gekookt. Op de kaart tref je de vangst van de dag uit het Pikmeer waar je vanuit het restaurant over uitkijkt. Alle borden, kommen en glazen worden versierd met kleurrijke groenteparels. Handig om te weten: alle gerechten kunnen aangepast worden op elk dieet of elke allergie. Maandag en dinsdag gesloten.
Een hoofdgerecht heb je voor € 24.

We hebben al een aantal provincies onder de loep genomen. Check hier onze twaalf hotspots in Zuid-HollandZeelandGroningenBrabant en Gelderland.

Deze hotspot-lijsten worden door onze redacteur naar eigen inzicht en ervaring samengesteld. Niet mee eens of heb je een suggestie? Laat hieronder je reactie achter en wie weet nemen we jouw tip mee in onze hotspot-lijst per provincie 2.0.

NIEUWS | FUNFACTS | ETEN & DRINKEN | LIFESTYLE

Bron: LINDAnieuws | Foto: Royaal Belegd

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar