Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

Gezond & gezellig

Denise geeft eettips voor zwangere én net bevallen vrouwen: 'Het hoeft niet moeilijk te zijn'

Denise geeft eettips voor zwangere én net bevallen vrouwen: 'Het hoeft niet moeilijk te zijn'

Denise Kortlever (31) beviel anderhalf jaar geleden van haar zoon. Tijdens en na haar zwangerschap liep ze tegen twee dingen aan: je hoort alleen maar wat je niét mag eten en je hebt vaak geen zin om überhaupt te koken. 

| Maaike van de Graaf

Daar moest verandering in komen, dacht ze. Daarom schreef ze het kookboek Oh Baby! voor zwangere en net bevallen vrouwen. Wij spraken haar.

Eten tijdens en na zwangerschap

“Tijdens mijn zwangerschap hoorde ik vaak alleen maar welk eten ik moest vermijden”, vertelt Denise. Dat vond ze jammer. “Al helemaal omdat je op dat moment vaak niet eens zin hebt om in de keuken te staan.” Daarom deelt ze in haar boek makkelijke recepten die zwangere vrouwen óók nog eens mogen eten. Als kers op de taart geeft ze nu alvast vier tips voor zwangere en net bevallen vrouwen.

Tip 1. Stop die vriezer vol

“Als je net bevallen bent, wil je vooral alleen maar met je kind zijn”, vertelt Denise. Ze adviseert dan ook om tijdens je zwangerschapsverlof die vriezer flink vol te stoppen. “Maak in die tijd alvast bakjes vol met voedzame curry’s, maaltijdsoepen en pasta’s. Dan hoef je de weken na je bevalling het gerecht alleen even in de magnetron te gooien.”

Tip 2. Geef je ‘cravings’ een draai

Het komt tijdens je zwangerschap nou eenmaal voor dat je soms snakt naar een pizza of een reep chocola. Denise laat dan ook weten dat ze “een voorstander is van jezelf niks ontzeggen”. Maar, voegt ze toe: “Je kunt die cravings af en toe wel omzetten naar iets wat net even gezonder is. Vervang de bodem van je pizza voor een flatbread, en maak de roomsaus van je pasta met bloemkool.”

Tip 3. Maak grote porties

Zoals Denise al vertelde, is uitgebreid koken wel een van de laatste dingen waar je tijdens de zwangerschap zin in hebt. “Ik vond het daarom fijn om in één keer grote porties te koken. Rooster op maandag flink wat zoete aardappel. Vul ze op maandag met een vulling, maak er dinsdag een curry van van en eet die woensdag met extra bouillon als soep.”

Tip 4. Pas je eten aan bij misselijkheid

Die negen maanden zwangerschap zijn niet voor iedereen één groot feest. Vooral het eerste trimester hebben veel vrouwen last van misselijkheid. Denise adviseert dan kalmerende gerechten te eten – zoals een linzensoepje met gember – die je misselijkheid wat verzachten of juist kleine energiebommetjes als avocadohummus om toch aan wat voedingsstoffen te komen.

Het boek van Denise Oh Baby! is vanaf vandaag verkrijgbaar en koop je onder andere hier

Lees ook
Gynaecoloog over ‘verboden etenswaren’ voor zwangeren: ‘Niet zo streng als het lijkt’

NIEUWS | INTERVIEW | GEZOND & GEZELLIG | LIJF & LEDEN

Bron: LINDAnieuws | Foto: Esmée Franken

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer Gezond & gezellig

Lees dit ook even

Please update your browser