Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

lijf & leden

Waarom die kilo's er maar níet afgaan terwijl je zó je best doet

Waarom die kilo's er maar níet afgaan terwijl je zó je best doet

Je rent je een slag in de rondte en schept bij het avondeten je bord vol met groene groentes, maar toch lukt het niet om af te vallen. Misschien valt het kwartje na het lezen van deze mogelijke verklaringen van Huffington Post.

| Laura van der Molen

En kun je die lastige kilo’s eindelijk vaarwel wensen.

1. Je valt wel af maar het gaat gewoon langzaam.

Veel mensen scheppen op over het aantal kilo’s dat ze in een maand of zelfs week zijn verloren. Er staat een jaar voor het verliezen van 26 kilo, dus gun je lichaam dus de tijd om die kilo’s los te laten. Bovendien komen kilo’s die er in een rustig tempo afgaan, minder snel terug dan kilo’s die in een toptempo weg worden gewerkt. Denk maar aan het jojo-effect.

2. Je eet slechts ‘soms’ gezond.

En ja, alle beetjes helpen maar om écht af te vallen zul je je er toch volledig op moeten toeleggen. Dus niet alleen doordeweeks gezond leven en in de weekenden helemaal losgaan. Het is juist de consistentie van je dieet dat ervoor zorgt dat je op lange termijn flink wat kilo’s afvalt. Zet dus geen doelen voor jezelf – dat ene feestje van je beste vriendin of je bruiloft – maar neem jezelf voor om voorgoed gezond te leven.

3. Je work-out daagt je lichaam niet meer uit.

Sporten is goed voor je spieren en gezondheid, maar variëteit is ook hier van belang. Het is prima om een aantal weken hetzelfde sportschema aan te houden, maar blijf jezelf wel uitdagen. Pak soms net dat zwaardere gewicht of trek een sprintje meer. Bovendien is het ook voor je motivatie goed om nieuwe oefeningen te doen.

4. Sporten vind je belangrijker dan gezonde voeding.

Gezonde voeding is voor 75 procent tot 80 procent van belang voor afvallen, waarbij sporten slechts 20 tot 25 procent zijn steentje bijdraagt.

5. Je houdt niet bij hoeveel je eet op een dag.

Een handje chips hier en een paar crackers met belegen kaas daar. Ze lijken onschuldig in hoeveelheid, maar alles bij elkaar ben je toch weer extra calorieën aan het innemen. Veel mensen onderschatten hoeveel ‘extra’s’ ze naar binnen werken buiten de drie maaltijden om.

6. Je lijdt aan voedingstekorten.

En dan met name vitaminetekorten. Vitamine D-tekort heeft een relatie tot obesitas en dit tekort maakt dat mensen minder makkelijk gewicht verliezen. Ook ijzer, magnesium en B12 zijn veel gemiste voedingswaarden, terwijl ze goed zijn voor ons energielevel en ervoor zorgen dat we gemakkelijker sporten en gezond leven.

Lees ook
‘Test dreumesen al op stress om op latere leeftijd gezondheidsklachten te voorkomen’

7. Je eet niet genoeg proteïne. 

Wanneer je voldoende proteïne eet, is je hongergevoel langer verzadigd. Dat zorgt er weer voor dat je minder de behoefte hebt om (veel) te eten. Proteïnes verteren langzamer waardoor je minder snel ‘overeet’.

SNACKS | GEZOND | LIJSTJE VAN DE DAG | ETEN & DRINKEN | LIFESTYLE | #HOUVOL | GEZOND & GEZELLIG | LIJF & LEDEN

Bron: Huffington Post | Foto: Getty Images

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer lijf & leden

Lees dit ook even

Please update your browser