Achter de schermen zijn we druk bezig met onze nieuwe site LINDA.nl. Wil je een voorproefje? Klik dan hier (je kunt altijd terug)

#houvol

Allemaal leuk en aardig, die smoothies, maar hoe gezond zijn ze nou echt?

Allemaal leuk en aardig, die smoothies, maar hoe gezond zijn ze nou echt?

Versgeperst vruchtensap: volgens velen de ideale manier om genoeg vitamines binnen te krijgen. Daarnaast is het een populair hulpmiddel om het lichaam te ‘detoxen’.

| Anna Botic

Maar in hoeverre werkt dit echt? En wat doen sapjes eigenlijk met je bloedsuikerspiegel?

Hoe gezond zijn smoothies?

Het is vaste prik in veel diëten: het drinken van smoothies. Met de voornaamste reden dat het zeeën van tijd scheelt, vooral voor de workaholics onder ons. Maar hoe gezond is vruchtensap eigenlijk voor je? De BBC zocht het uit.

Fruitsuikers

Wanneer je een stuk vast fruit eet, duurt het een tijdje voordat onze spijsvertering de cellen heeft afgebroken en voordat de fructose (fruitsuiker) de bloedbaan heeft bereikt. Dit werkt alleen niet zo bij vruchtensap. Wanneer je een glas vruchtensap drinkt, is het grootste deel van de vezels eruit verdwenen, en wordt de suiker een stuk sneller door je lichaam opgenomen.

Lees ook
Deze zes relatief simpele handelingen dragen bij aan een gezonder leven

Vrije suikers

Daarom telt de fructose als zogeheten ‘vrije suikers’ en die zijn niet bepaald gezond te noemen. Dit type suiker kan plotselinge pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Na verloop van tijd kan dit het risico op en het ontwikkelen van diabetes type 2 vergroten. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert volwassenen om die reden niet meer dan 150 milliliter sap per dag te drinken. De vitamines in het sap zijn gelukkig wel positief; ze kunnen op de lange termijn zelfs zorgen voor beheersing van de bloedsuikerspiegel.

Lees ook
Honing is helemaal niet beter dan suiker: 8 x gezondheidsfabels ontkracht

Groentesappen

Wil je toch kiezen voor een gezondere optie, probeer dan eens groentesappen. Deze leveren weer meer voedingsstoffen op dan sappen met alleen maar fruit en bevatten daarnaast minder suiker. Als je nou echt gezond bezig wil zijn, is een paar glazen per water natuurlijk nooit verkeerd.

NIEUWS | GEZOND | ETEN & DRINKEN | #HOUVOL | LIJF & LEDEN

Bron: A Healthy Life | Foto: Getty Images

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer #houvol

Lees dit ook even

Please update your browser