#houvol

5 x met deze tips is bbq'en lang niet zo slecht voor de lijn

5 x met deze tips is bbq'en lang niet zo slecht voor de lijn

Het is nu al lekker weer, maar dit weekend kunnen we écht volop van de zon genieten. Dus waarom niet weer die bbq tevoorschijn toveren?

| Justine Wouterson

Klein probleempje: barbecues zijn niet érg goed voor de lijn, en de zomer moet nog beginnen…

Lees ook
36 kilo verliezen én al vijf jaar volhouden: Ester laat zien hoe

Van sausjes tot stokbrood
Bij de doorsnee barbecue vliegen de speklappen, vette worsten, burgers, romige sausjes en kilometers stokbrood je om de oren. Dankzij deze leuke, mínstens net zo lekkere, slanke barbecuetips van CookLoveShare hoef je je gelukkig niet per se van zo’n grillfestijn te onthouden. Laat die zomer maar komen.

1. Ja, ik grill.
Vergeet de groenten en de vis niet. Maak heerlijke pakketjes van aluminiumfolie gevuld met stukken vis, groenten zoals paprika, champignon, tomaat, uit of aubergine en verse kruiden. Daar kan geen braadworst tegenop.

zalm, garnalen, bbq, barbecue

2. Mager vlees.
Toch zin in vlees? Kies dan voor varianten met weinig vet, zoals kip, hamburgers van mager rundergehakt, biefstuk of tartaar. Door het vlees van tevoren te marineren, krijgt het een heerlijke smaak en worden zelfs sausjes overbodig. Voor wie ze écht niet kan missen, zijn rode sauzen en smaakmakers op magere yoghurt- of kwarkbasis een prima keuze.

rundergehakt

3. Lekker langzaam.
Dé grote barbecue-valkuil: teveel inkopen doen en álles tegelijk op het rooster leggen. Beter: inventariseren waar iedereen zin in heeft en dat klaarmaken. Houd het tempo laag en neem de tijd om écht te genieten van het eten. Het is immers geen wedstrijd.

eetwedstrijd

4. Salade erbij, maar niet zómaar een.
Salades zijn fantastische bijgerechten voor bij de barbecue, maar probeer de kant-en-klare varianten te vermijden. Die zijn vaak niet zo gezond als je denkt. Maak je salades lekker vers en zelf, zodat je de controle houdt over wat je eet. Heerlijke dressings maak je van bijvoorbeeld citroensap of azijn, een beetje mosterd, honing, peper en zout.

barbecue, bbq, groente, salade

5. Aardappels óf brood.
Bij geen enkel diner is de verleiding om een tweede – of derde – keer op te scheppen zo groot als tijdens een barbecue. Maar waarom drie volle borden wegwerken als je normaal aan één portie voldoende hebt? Vul je bord één keer met al het lekkers dat op tafel staat, kies voor aardappels óf brood en ga bij een eventuele tweede ronde bijvoorbeeld voor wat extra salade. Je kunt natuurlijk ook wachten op het toetje: wat dacht je bijvoorbeeld van deze fruitspiesen van de grill? Die kun je prima maken zónder het vanille-ijs.

aardappel, ui

Let jij op je lijn en heb je een stok achter de deur nodig? Op #houvol publiceren we artikelen rondom gezond eten, bewegen en afvallen. Like onze Facebookpagina om op de hoogte te blijven.

Lees ook
Zoveel afval laten mensen in het park slingeren na een warme avond (en dat is niet oké)

SNACKS | LIJSTJE VAN DE DAG | ETEN & DRINKEN | #HOUVOL

Bron: CookLoveShare | Foto: Getty Images / GIPHY

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer #houvol

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser