LINDA.foundation

Sociaal experiment: hoe eerlijk ben jij wanneer niemand kijkt?

Wanneer je de keuze krijgt om wel of niet te betalen, wat zou jij dan doen? En zou die keuze anders zijn wanneer je weet dat de opbrengst naar het goede doel gaat?

| Elisa Heisen

Honest Tea reisde met de Honesty Store naar Amsterdam, Rotterdam, Leeuwarden en Den Bosch om een sociaal experiment te doen.

Honest Tea

Een onbemande winkel was de ultieme test voor voorbijgangers. Zij hadden de keuze: pakken ze een drankje en lopen ze door zonder te betalen, of betalen ze netjes en doneren ze daarmee een euro aan de LINDA.foundation? In de video zien we twijfelende voorbijgangers en mensen die voorzichtig een flesje uit de schappen pakken. Waar de één zonder twijfelen zijn portemonnee pakt, doet de ander alsof zijn neus bloedt en loopt zonder blikken of blozen verder na het pakken van een flesje.

Gulle bui

Op een zondagmiddag in het nazomerzonnetje op de NDSM-werf bleken Amsterdammers in een gulle bui: 83% was bereid een euro te doneren aan LINDA.foundation in ruil voor een flesje Honest. Mannen en vrouwen in Amsterdam, Den Bosch en Leeuwarden bleken even vaak bereid om een donatie te doen. In Rotterdam waren de mannen significant minder vrijgevig dan de vrouwen. Slechts 42% van de mannen doneerde een euro in vergelijking met 78% van de vrouwen.

Helft van de Nederlanders

Waar studenten er in de meeste steden vandoor gingen zonder te doneren, waren het voornamelijk de 55+’ers die bereid waren om een klein bedrag te doneren aan LINDA.foundation. Alleen in Amsterdam bleek de jongere generatie met 84% net iets vaker te doneren dan de 55+’ers, waarvan 81% een euro doneerde aan het goede doel. Het gemiddelde van de vier steden was 55%, wat betekent dat net wat meer dan de helft van de Nederlanders om een klein bedrag te doneren in ruil voor een gratis drankje.

Lees ook
LINDA.foundation en Unicef komen met initiatief om week lang te minderen voor kwetsbare kinderen

VIDEO'S | NIEUWS | LINDA.FOUNDATION

Bron: Honest Tea/LINDA.foundation | Foto: Still video

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer LINDA.foundation

Lees dit ook even

Please update your browser