snacks

Zó maak je de beste eerste indruk op social media: 'Klagen is niet handig'

Zó maak je de beste eerste indruk op social media: 'Klagen is niet handig'

Bij een ontmoeting heb je binnen een halve minuut een indruk van iemand. Maar hoe werkt dat op social media? Roos Vonk legt het uit in haar boek ‘De eerste indruk’.

| Steve van Velzen

Roos Vonk: “Op social media mis je lichaamstaal, dat is normaal juist ontzettend belangrijk bij een eerste indruk.”

Lees ook
Waarom stoppen met sociale media goed is voor je carrière

Opscheppen
Hoe presenteer je jezelf het beste op social media? We kunnen het vaak niet laten om een beetje op te scheppen op Facebook. Maar hoe doe je dat zonder onsympathiek over te komen? Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk schreef er het boek De eerste indruk over, over eerste indrukken – live en via internet. Wij vroegen haar hoe een eerste indruk precies wordt gevormd op social media.

Waarom is een goede eerste indruk belangrijk?
“Je wilt dat het contact met anderen soepel verloopt. Het contact is namelijk prettiger als mensen een positief beeld van je hebben. Daarnaast zijn er heel veel situaties waarin je iets wilt van een ander: bij een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld. Voor deze mensen is het dus heel belangrijk dat die eerste indruk positief is.”

Hoe wordt een eerste indruk gevormd op social media?
“Op social media mis je veel belangrijke informatie, zoals lichaamstaal. Lichaamstaal is ontzettend belangrijk voor een eerste indruk. Uit onderzoek blijkt dat je puur op basis van lichaamstaal binnen dertig seconden al veel over iemand te weten komt. Op social media mis je dat. Mensen gebruiken dus andere dingen om een beeld te vormen: foto’s, je vrienden, dingen die je hebt geschreven.”

Welk effect heeft dat?
“Op social media heb je wel veel meer controle over de informatie die je weggeeft. Maar het vervelende is ook dat het vaak vooral voor de bühne is. Mensen doen zich gelukkiger of succesvoller voor dan ze zijn. Het is soms best deprimerend als mensen alleen maar leuke dingen laten zien. Je moet je er dus van bewust zijn dat er mensen zijn die alleen maar positieve dingen plaatsen. Verder moet je bij alles dat je op social media doet, er rekening mee houden dat je werkgever deze informatie ook kan zien en dat het gevolgen voor je kan hebben.”

Heb je nog een handige tip voor onze lezers?
“Als je een goede indruk wilt achterlaten, is het geen goed idee om in een chagrijnige bui je boosheid van je af te schrijven. Veel klagen is niet handig, want dan raak je vrienden kwijt. Ook zelfpromotie kan averechts werken. Het werkt veel beter om iets inhoudelijks te schrijven dan te zeggen ‘kijk eens hoe goed ik ben’. Als je inhoudelijk iets te melden hebt, willen mensen graag meer lezen en kunnen ze enthousiast worden over je verhaal.”

Het boek ‘De eerste indruk’  van Roos Vonk ligt nu in de winkel.

SNACKS | INTERVIEW

Bron: LINDAnieuws. | Foto: Hollandse Hoogte / ANP

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer snacks

Meest gelezen

Meer snacks

Speciaal voor jou

Meer snacks

Please update your browser