LINDA.lijnt

Wat eet Linda tijdens LINDA.lijnt én wat vindt onze diëtist?

Wat eet Linda tijdens LINDA.lijnt én wat vindt onze diëtist?

Om het afvallen allemaal een beetje inzichtelijk te maken, deelt Linda de komende tijd drie van haar dagmenu’s waardoor de kilo’s eraf vliegen en je toch je goede humeur behoudt.

| Jossine Modderman

Een gewone, gezonde volwassen vrouw heeft gemiddeld 2000 calorieën aan energie nodig per dag. Linda gaat voor 1500, de komende zes weken.

Lees ook
Paul de Leeuw wil afvallen: ‘Ik weeg nu 109 kilo en wil naar de 100’

Dit eet Linda op een dag tijdens haar lijnperiode:

Ontbijt: een havermout & kokos vruchtenshake
vruchtenshake

Voor 1 persoon:
1. Doe drie eetlepels magere kwark in de blender, gooi er een handvol bevroren frambozen, bramen of aardbeien bij en een derde deel van een banaan, twee eetlepels havermout en een flinke scheut coconut original (magere kokosmelk, Linda neemt die van Alpro).
2. Maak er in de blender een smoothie van. Smaakt door het bevroren fruit als een heerlijke milkshake, zoet door de banaan en de kokos, vullend door de havermout. Linda’s kinderen vinden ‘m ook heerlijk.

Tussendoortje: een volkoren cracker (11.00 uur)
Crispbread biscuits

1.  Beleg met magere smeerkaas en tomaat en wat kiemgroente.

Lunch: salade
schermafbeelding-2017-03-20-om-12-38-44

1. Meng wat gemengde sla, kersentomaatjes, roodlof, paar walnoten, paar blokjes magere feta, groene aspergetips (geblancheerd) en wat kikkererwten met een half blikje tonijn (op water), rode ui en kappertjes.
2. Giet een beetje dressing van olijfolie, balsamico azijn en grove mosterd erover.

Tussendoortje: een zoete appel (16.00 uur)
schermafbeelding-2017-03-20-om-13-02-39

1. Linda schilt ‘m en snijdt ‘m in partjes. “Ik weet niet waarom maar het eet lekkerder.”

Diner: twee warme meergranen tortilla’s
Linda's dagmenu
In elke tortilla (Linda: “Recept volgens mij uit een New Fysic-boekje, erg lekker”):
1. 50 gram gegrilde kipfilet.
2. In weinig olijfolie gebakken (Linda gebruikt een spray) gele paprika en ui.
3. IJsbergsla.
4. Twee eetlepels salsa (maakt Linda zelf van half blikje tomatenblokjes, een groene fijngehakte peper zonder zaadjes, een klein gehakte rode ui, een kneep limoensap en koriander).
5. Doe er een eetlepel 0-procent vet Griekse yoghurt over. Linda: “Ze zijn heerlijk en vullen enorm.”

Tussendoortje (20.00 uur): een cappuccino met rijstwafel van pure chocolade
cappuchino

1. Een cappuccino met magere melk (Linda: “Magere melk schuimt verrassend goed eigenlijk”) met wat cacao.
2. Een rijstwafel met pure chocolade. Kun je heerlijk lang aan knabbelen en heb je toch de smaak van chocola.

Vetpercentage en BMI
Onze diëtiste Corinne van Acht: “Voor wat betreft de 1500 calorieën zit Linda er hiermee iets boven. Dit menu telt 1637 Kcal. Op grond hiervan zou ze ongeveer tussen 0,5 -1 kg vetmassa per week moeten kunnen verliezen.” Van Acht wil nog wel iets anders benadrukken: “Houd er rekening mee dat bij toename van spiermassa het gewicht op de weegschaal niet zaligmakend is. Kijk ook echt naar de afname in vetmassa en meet de middelomtrek (en wellicht heupomtrek). Je vetpercentage is minstens even belangrijk als BMI.”

Oók belangrijk
Verder zijn voor gewichtsverlies deze drie onderdelen essentieel:
1. Goede basisvoeding die je gedurende langere tijd kunt volhouden (niet hongeren!). Zorg voor een negatieve energiebalans. Dit betekent dat je bijvoorbeeld 500 kcal minder inneemt dan je verbruikt. Dan verbrand je ongeveer 0,5 kilo vetmassa per week. Wist je trouwens dat een kilo vetmassa ongeveer een waarde van 7000 kcal heeft?
2. Voldoende beweging: liefst een combinatie van kracht- en duursport; dagelijks 30 minuten matig intensief en minimaal twee uur intensieve beweging per week. Hierdoor gaat je energieverbruik (= verbranding) structureel omhoog.
3. Blijvende gedragsverandering: zorg ervoor dat je in een positieve flow komt door goed voor jezelf zorgen: slaap, ontspanning, voldoende tijd om te eten, planning waardoor je gezonde leefstijl (gewichtsverlies) blijvend wordt en niet tijdelijk is.

Corinne van Acht is diëtist bij Voedingsadviesbureau Food and Welness en helpt ons zes weken lang gezond af te vallen.

Lees ook
Linda de Mol over LINDA.lijnt in’AD’: ‘Eten is gewoon mijn zwakke plek’

Linda de Mol gaat afvallen. En jij kunt met haar meedoen. Meld je hier aan voor LINDA.lijnt en maak kans op een ontbijt op het LINDA.festival (10 & 11 juni). Bekijk Linda’s persoonlijke vlogs op LINDA.tv, like de Facebookpagina van LINDA.lijnt en gebruik #lindalijnt en #houvol op social.

SNACKS | BEKEND | LINDA.LIJNT

Bron: LINDAnieuws | Foto: Getty Images

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

I GI G

Op Linda.lijnt staan lekkere 100 kcal gerechten. Voor wanneer zijn die bedoeld: lunch, tussendoortje, diner of.....?

Jan BalstersJan Balsters

Hoi Linda, echt verantwoord afvallen doe je bij Nederland Slank, afvallen zonder pillen, injecties en shakes. Aan de hand van een bloed-analyse wordt er een plan geschreven speciaal gericht op je persoonlijke hormoonhuishouding. Je wordt begeleidt door een diëtiste en heb absoluut geen hongergevoel.Diverse verzekeraars vergoeden het afslankprogramma van Nederland Slank.Ben nu 3 weken bezig en 8 kg kwijt.

Yvonne KoenenYvonne Koenen

komt er elke dag een nieuw menu ????Groet Yvonne

jessy Boerjessy Boer

Ja daar zocht ik ook om gister wel gekregen maar vandaag niks..

Meer LINDA.lijnt

Meest gelezen

Meer LINDA.lijnt

Speciaal voor jou

Meer LINDA.lijnt

Please update your browser