De Amerikaanse verkoopsite voor concertkaarten Ticketmaster werkt actief mee aan het duurder doorverkopen van concertkaarten via handelaren.
Dat melden CBC en Toronto Stars op basis van een undercoveronderzoek.
Ticketmaster doorverkoop
Handelaren verdienen groot geld bij de doorverkoop van duurdere kaarten en Ticketmaster profiteert daar dan weer van, omdat het bedrijf een extra toeslag krijgt bij ieder kaartje. Daarnaast zou het bedrijf ook een oogje toe knijpen wanneer handelaren op grote schaal concertkaartjes opkopen.
Valse identiteit
Ook staat de Amerikaanse verkoopsite het toe dat handelaren enkele honderden accounts aanmaken met valse identiteiten. Mede daardoor worden de kaarten opnieuw aangeboden voor een hogere prijs. De handel is voor doorverkopers een gouden business: sommigen zouden bedragen tot vijf miljoen dollar hebben verdiend.
Aan het licht
Afgelopen juli ontdekten twee journalisten de werkwijze toen ze op een besloten bijeenkomst voor handelaren in Las Vegas waren. Ticketmaster promootte daar de professionele doorverkoop van kaarten en maakte reclame voor Tradedesk, het computerprogramma voor de verkoop van grote hoeveelheden kaarten. TradeDesk maakt het voor handelaren mogelijk om grote hoeveelheden tickets te kopen en verkopen. Ook kunnen ze makkelijk de prijzen aanpassen als fans meer interesse hebben in de kaartjes.
Geen reactie
Ticketmaster zelf wil in een reactie aan CBC niet verder ingaan op de uitkomst van het undercoverunderzoek. Al eerder, in augustus dit jaar, besloot Ticketmaster te stoppen met hun doorverkoopsite Seatwave. Dat besluit kwam nadat er veel commotie was ontstaan over de extreem hoge prijzen voor concertkaartjes. Fans moesten zo’n zevenhonderd euro neerleggen voor een concert van Adele.
Ticketmaster recruits professional scalpers who cheat its own system to expand its resale business and squeeze more money out of fans, a CBC News/Toronto Star investigation reveals. https://t.co/BvWdeQHGKWpic.twitter.com/3AurK3ZiCV