nieuws

Ria runt Action-fanpagina: 'Als ik een dag niet post, vragen mensen of ik ziek ben'

Ria runt Action-fanpagina: 'Als ik een dag niet post, vragen mensen of ik ziek ben'

‘Keuringsdienst van Waarde’-duo Marijn Frank en Roland Duong onderzocht in ‘De Prijsvechter’ hoe de ‘goedkope troep’ die ons huis vult, bijvoorbeeld alles van de Action, eigenlijk gemaakt wordt.

| Lisa Koetsenruijter

Zo werd bijna alles in China gemaakt met immense, schrikbarende hoeveelheden plastic en hadden de Chinezen nog nooit van ‘duurzaam’ gehoord.

Lees ook
Je huis volstouwen met Action-snuisterijen: dit zijn de gevolgen

Action-fans
Naar aanleiding hiervan blikken we terug op een interview dat we hadden met Ria, die de Action-fanpagina runt. Want die ‘prullaria’ en plastic spulletjes: we stouwen ons huis er maar al te graag mee vol.

Je begon ooit op Hyves.
“Klopt. In 2007 was ik uit eten met een vriendin, we genoten van een wijntje en sloten een weddenschap. We zouden allebei een fanpagina op Hyves aanmaken voor een winkelketen. Wie na een week de meeste leden had, moest de ander trakteren op een volgend etentje.”

En jij won?
“Een dag nadat ik mijn pagina had aangemaakt, had ik al driehonderd leden. Zonder dat ik er mijn best voor deed, ging het heel snel. Na vier jaar stopte Hyves en stapte ik over op Facebook. Daar ben ik blijven groeien. Ik zit nu op ongeveer 275.000 likes, en daar komen er wekelijks zo’n 2000 bij. Ik verwacht tegen de zomervakantie wel op 300.000 te zitten.”

Wat zet je op je pagina?
“Gewoon, dingetjes en knutseltips die ik zelf heel leuk vind. Nooit Boeddhabeelden bijvoorbeeld, daar heb ik niks mee. Ik probeer wekelijks echt zelf wat te maken met Action-spullen, maar deel ook berichten over nieuwe artikelen. Elke dag deel één post.”

Hoe verklaar je het succes?
“Ik denk dat het hem zit in de persoonlijke benadering. Ik neem iedereen serieus, probeer alle mailtjes te beantwoorden die ik binnen krijg. En dat zijn er een hoop op een dag. Mensen delen soms hele persoonlijke dingen met me, zoals dat er iemand is overleden in de familie, of dat ze een kind hebben gekregen. Mijn volgers zijn heel betrokken. Als ik een dag niet post, krijg ik meteen vragen of er iets met me aan de hand is.”

Je bent eigenlijk ongepland uitgegroeid tot boegbeeld voor Action.
“Zo zou je het kunnen zien. Ze zijn heel blij met me, al vanaf het begin hebben we goed contact. Toen ik de 100.000 likes haalde, kreeg ik een reis met mijn gezin door de V.S. cadeau van het bedrijf. Sinds vier jaar sponsoren ze me ook, dat is heel fijn. Anders is er ook geen beginnen aan, als ik al die spullen zelf zou moeten kopen.”

Hoe is je leven veranderd door de fanpagina?
“Eerst werkte ik in de zorg, daar heb ik nu geen tijd meer voor. Ik ben thuismoeder, één avond per week vrijwilliger en de rest van mijn tijd bezig met Action. Soms voelt het wel als een baan, maar ik heb veel minder verplichtingen. Af en toe geef ik lezingen en gastcolleges over mijn pagina, omdat mensen mij zien als voorbeeld van een succesverhaal op social media.”

En over vijf jaar?
“Dat weet ik niet. Ik geniet van vandaag, en zie wel wat er morgen komt. De statistieken van mijn pagina, daar kijk ik nooit naar. Het boeit me niet, ik ben toch geen bedrijf. Bij Action zeiden ze van de week: op naar de tien jaar. We zullen het zien.”

NIEUWS | LIFESTYLE | INTERVIEW | HOE IS HET NU? | LINDA BIJ FACEBOOK

Foto: Ria Evengroen-Struijk

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer nieuws

Meest gelezen

Meer nieuws

Speciaal voor jou

Meer nieuws

Please update your browser